Korvett Visby

Försvarsmaktens fem Visbykorvetter tillhör världens modernaste fartyg i sin klass. Smygtekniken (stealth) som ger fartygen dess karaktäristiska utseende är utvecklat för att motståndaren skall få svårare att upptäcka det, oavsett om spaningen sker med hjälp av radar, infraröd teknik (värmestrålning) eller hydroakustik (ljud).

HMS Karlstad är en av fem Visbykorvetter.
HMS Karlstad är en av fem Visbykorvetter. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
HMS Visby
HMS Visby Foto: Finska marinen
Avgaserna från robotskottet leds ut på motsatt sida av fartyget
Avgaserna från robotskottet leds ut på motsatt sida av fartyget Foto: HeliAir Sweden

Många av fartygens sensorer är dolda i skrovet när de inte används. Vapensystemen är även de dolda bakom luckor. Avgaserna från fartygets vattenjetaggregat leds bort genom dolda utlopp nära vattenlinjen för att ge en så liten värmesignatur som möjligt.
Visbykorvetterna skall kunna lösa uppgifter i tre dimensioner, i luften, på ytan och under ytan. Deras operativa uppgifter är ytstrid, ubåtsjakt, eskortering och luftförsvar. Möjlighet att landa helikopter ombord finns på tre av fem korvetter.

Visbykorvetterna byggdes på Kockumsvarvet i Karlskrona mellan 2000 och 2009. Deras uppgifter är ytstrid, ubåtsjakt, eskortering och minröjning. Fartygen tillhör Tredje och Fjärde sjöstridsflottiljen.

Fakta

Längd: 73 m

Bredd: 10,4 m

Höjd: 19,3 m

Deplacement: 640 ton

Maxfart: Cirka 35 knop

Dieslar: 2 600 kW

Gasturbiner: 16 000 kW

Framdrivning: Vattenjet

Besättning: 43 man

Beväpning: 57 mm allmålskanon Mk III, sjömålsrobotar RBS 15 Mk II, ubåtsjakttorpeder,  förberedd för luftvärnsrobotar.