Boeing C-17

Den första versionen av Globemaster tillkom efter attacken mot Pearl Harbor 1941, då det blev uppenbart att USA:s militär behövde ett tungt fraktflygplan för långa distanser. Dagens version, C-17, är den tredje generationen Globemaster och togs i bruk under 1990-talet.

C-17 leverar utrustning till Haiti åt MSB, Sverige har 550 flygtimmar per år. 3 stycken C17 finns på basen i  Ungern.Foto:Marco Nilsson/Försvarsmakten
C-17 leverar utrustning till Haiti åt MSB, Sverige har 550 flygtimmar per år. 3 stycken C17 finns på basen i  Ungern.Foto:Marco Nilsson/Försvarsmakten
En C-17 levererar utrustning till Haiti åt MSB. Foto: Marco Nilsson/Försvarsmakten
ÖREBRO 20091208.På tisdagen lastades två transportflygplan av typen C17 med fyra stycken stridsfordon 90 för transport till den svenska styrkan i Afghanistan..Foto: Sergeant Niklas Ehlen/Combat Camera/Försvarsmakten.Bilden får användas av media utan kostnad om fullstä byline anges...Beskrivning: C-17 Globemaster.Typ: Transport.Besättning: 2 piloter  1 lastmästare.Versioner: C-17.Tillverkare: Boeing.Längd: 53 m.Spännvidd: 58 m.Höjd: 16,8 m.Vingyta: 353 m.Tomvikt: 122 016 kg.Max. startvikt: 265 500 kg.Motor: Fyra Pratt & Whitney F117-PW-100 turbofan.Max. hastighet: 830 km/h (låg höjd) 648 km/h.Räckvidd med max. bränsle: 5300 km..Beskrivning:  Stridsfordon 90.Längd: 6,5 m.Bredd: 3,1 m.Höjd: 2,7 m.Vikt: 23 ton.Beväpning:40 mm automatkanon, 7,62 mm kulspruta, sex rökkastare och två lyskastare.Hastighet:70 km/h framåt och 45 km/h bakåt .Motor:8-cylindrig dieselmotor på 550 hk.Besättning: Vagnchef, förare, skytt  7 soldater..Foto: Sergeant Niklas Ehlen/Combat Camera/Försvarsmakten.Bilden får användas av media utan kostnad om fullstä byline anges
I december 2009 lastades två transportflygplan av typen C-17 med fyra stycken stridsfordon 90 för transport till den svenska styrkan i Afghanistan. Foto: Niklas Ehlen/Combat Camera/Försvarsmakten

Planets lastkapacitet är maximalt 77 500 kilo, vilket är 3,5 gånger mer än ursprungsversionen. Lastförmågan kan utnyttjas för transport av både stridsfordon, trupp i tryckkabin (154 soldater), sårade (36 liggande och 54 sittande), och förnödenheter vid humanitära insatser.

Planet kan reversera var och en av sina fyra motorer individuellt, vilket gör det möjligt att backa och göra trepunktsvändningar och manövrera i trånga utrymmen. Det har tryckkabin, kan lufttankas, och har motmedel i form av remsor och facklor för att förvilla fientlig radar och robotar.

Sverige har inga egna C-17, men är delägare i de tre plan som utgör den europeiska flygflottiljen Heavy Airlift Wing, ett samarbete mellan Sverige, Finland och tio Natoländer. Sverige har, efter USA, flest flygtimmar på C-17.