Anmälan enligt Försvarsverksamhetsförordningen

Det militära försvaret behöver ges förutsättningar att utöka och anpassa sin verksamhet utifrån ett förändrat omvärldsläge. Regeringen har därför beslutat om tillfälliga bestämmelser som på kort sikt resulterar i snabbare handläggning av ärenden enligt miljöbalken.

Anmälan i stället för tillståndsplikt i vissa fall

Reglerna gäller Försvarsmakten, Fortifikationsverket och Försvarets materielverk. Reglerna innebär att vissa verksamheter som annars kräver tillstånd från länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer i stället kan anmälas till Försvarsinspektören för hälsa och miljö (FIHM). Det gäller flygplatser, skjutfält och viss hantering av kemiska produkter.

Processen

Innan anmälan lämnas in till FIHM ska sökanden först informera myndigheter och allmänhet. När anmälan kommit in kan FIHM vid behov begära komplettering. När anmälan är komplett ska FIHM ge myndigheter och allmänhet möjlighet att yttra sig över anmälan. Därefter kommer beslut att fattas. Beslutet kan innebära krav på särskilda skyddsåtgärder.

Syftet med förordningen är att handläggning av ärenden enligt miljöbalken ska gå snabbare. FIHM måste i normalfallet fatta beslut inom sex veckor. Det innebär att remisstiden måste kortas ner och att det vanligtvis inte finns möjlighet till förlängning av remisstiden.

De processuella reglerna ska även tillämpas på vissa andra verksamheter som är anmälningspliktiga enligt annan lagstiftning, exempelvis hamnar, skjutbanor, vattenverksamhet och ändringar av tillståndspliktig verksamhet. Reglerna gäller även vattenverksamhet som har samband med en annan miljöfarlig verksamhet, som handläggs enligt förordningen.

Processen går i normalfallet till på följande vis:

  1. Sökanden upprättar anmälan
  2. Sökanden informerar statliga myndigheter, kommuner och allmänhet om anmälan
  3. Anmälan lämnas in till FIHM
  4. FIHM kan vid behov begära komplettering
  5. När underlaget i anmälan bedömts tillräckligt skickas anmälan på remiss för eventuellt yttrande till statliga myndigheter, kommuner och allmänhet
  6. Sökanden ges möjlighet att bemöta inkomna yttranden
  7. Slutavvägning – FIHM fattar beslut i ärendet

Begäran om utlämnande av handling

Remiss till allmänheten kan komma att ske genom att annons sätts in i de lokala tidningarna. I annonsen lämnas information om att ett ärende har kommit in till FIHM, vad det har för ärendenummer, i kort vad ärendet handlar om och hur man går till väga för att ta del av underlaget. Du kan ta del av underlaget genom att maila exp-hkv@mil.se och ange att du begär utlämnade av anmälan i ärendet. Ange ärendenummer.

Undantag

Verksamhetsutövaren har också enligt förordningen möjlighet att i enskilda fall söka undantag från vissa krav. Det gäller

  • Begränsning av anmälningsplikten
  • Krav på underlag
  • Bedömning av betydande miljöpåverkan
  • Föreläggande om tillstånd
  • Krav på specifik miljöbedömning
  • Krav på miljökonsekvensbeskrivning

Överklagande

FIHM:s beslut går att överklaga. Det ska ske inom tre veckor från beslutsdatum. Överklagandet ställs till regeringen, men skickas in till FIHM.

Handläggning

Miljöpåverkan bedöms i varje ärende och FIHM kan förelägga om försiktighetsmått. Besluten kommer att följas upp i den ordinarie tillsyn och kontroll som FIHM löpande bedriver. FIHM kommer att bedöma om försiktighetsmåtten är tillräckliga och kan vid behov fatta nya beslut. Sökanden måste också årligen komma in med en miljörapport till FIHM för verksamheter som anmälts enligt 2, 3 eller 4 §. I rapporten ska redovisas de åtgärder som vidtagits för att uppfylla beslutade villkor och resultatet av åtgärderna.

Tillstånd måste sökas senast 2032

Reglerna gäller fram till och med 31 december 2030. Därefter måste tillstånd sökas senast 2032. Det finns krav i förordningen om att verksamhetsutövaren dels ska rapportera alla åtgärder till FIHM årligen, dels ska löpande dokumentera alla uppgifter som krävs för tillståndsansökan.