Flygplatsförmåga till sjöss ger fördelar

Det blåser och sjöhävningen känns i fartyget som med jämna mellanrum vibrerar till. Manöverofficeren håller kurs och fart mot vindriktningen efter de styrningar som flygplatskoordinatorn ger. Utanför hörs ljudet av en helikopter som närmar sig. Det är snart dags för landning. Tre ton helikopter ska möta tre tusen ton fartyg. Ännu en av 60-talet landningar för den här dagen avklarad under den intensiva utbildningen av flygplatspersonalen.

Flight deck officer, FDO är den som leder arbetet på däck och som pratar med flygkoordinatorn på bryggan. Piloterna håller han kontakt med genom tydliga handsignaler. Till sin hjälp har FDO:n en flight deck assistant, FDA som är insatsledare och beredd att arbetsleda säkerhetsarbetet på däck i samband med start och landningar. Skulle något hända leder FDA räddningsinsatserna.

Logistikofficer Melker är en av FDO:erna som utbildats och numer har en ny tillikauppgift.

”Eftersom vi varit samlade på samma plattform har vi kunnat prata med piloterna om vad de tycker är bra eller dåligt i hur vi gör. Det har varit väldigt utvecklande, säger Melker.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Flight deck officer, FDO är den som leder arbetet på däck och som pratar med flygkoordinatorn på bryggan. Piloterna håller han kontakt med genom tydliga handsignaler. Till sin hjälp har FDO:n en flight deck assistant, FDA som är insatsledare och beredd att arbetsleda säkerhetsarbetet på däck i samband med start och landningar. Skulle något hända leder FDA räddningsinsatserna.

Logistikofficer Melker är en av FDO:erna som utbildats och numer har en ny tillikauppgift.

”Eftersom vi varit samlade på samma plattform har vi kunnat prata med piloterna om vad de tycker är bra eller dåligt i hur vi gör. Det har varit väldigt utvecklande, säger Melker.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Som utförare har FDO:n (flight deck officer) en grupp sjömän, ett ”flight deck crew” ur fartygets olika arbetsgrupper. Dessa har som tillikauppgift att när ”ställning till helikopter” utropas, snabbt ta på hjälm och flytväst, överlevnadsdräkt om det är mörkt och kallt och ta sig ut på däck. Där är deras uppgift att vara beredda på att surra och lossa helikoptern, eller stödja vid tankningar eller olyckshändelser. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
Flygplatskoordinatorn, FLYCO sitter på bryggan som spindeln i nätet och är den som i samband med start och landningar har kontakt med piloterna och ger manöverofficeren rätt ingångsläge för att hålla rätt kurs och fart. Det är många faktorer att ta hänsyn till för att landningar och tankningar ska vara möjliga. Därför är det ett måste med god simultankapacitet och att ha lätt för att prata i radio, oftast på engelska. Marieke är efter utbildningen nu godkänd FLYCO och fick sista dagen köra hela landningsförfarandet själv.

–Jättehäftig känsla att vara den som styr allt. Vinden har varit oförutsägbar och vridit sig hela tiden och då måste kurs och fart anpassas efter det. Det blir snabba kast, men vi jobbade bra tillsammans på bryggan för att ge bästa landningsförutsättningarna, säger Marieke.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Flygplatskoordinatorn, FLYCO sitter på bryggan som spindeln i nätet och är den som i samband med start och landningar har kontakt med piloterna och ger manöverofficeren rätt ingångsläge för att hålla rätt kurs och fart. Det är många faktorer att ta hänsyn till för att landningar och tankningar ska vara möjliga. Därför är det ett måste med god simultankapacitet och att ha lätt för att prata i radio, oftast på engelska. Marieke är efter utbildningen nu godkänd FLYCO och fick sista dagen köra hela landningsförfarandet själv. "Jättehäftig känsla att vara den som styr allt. Vinden har varit oförutsägbar och vridit sig hela tiden och då måste kurs och fart anpassas efter det. Det blir snabba kast, men vi jobbade bra tillsammans på bryggan för att ge bästa landningsförutsättningarna", säger Marieke. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Militär flygplats till sjöss.
För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
"Tillsammans bygger vi varandras styrka. Både fartyget och helikoptern får betydligt längre räckvidd och uthållighet när vi är samgrupperade”, säger Thomas Zimmerman, fartygschef. ”Med fartyget har jag bra förutsättningar att utöver helikopterpersonalen ha med mig både tekniker, uppdragsspecialister, planeringsofficerare med flera vilket gör att vi kan få ut det mesta av flygtiden”, säger Fredrik Elofsson, 3:e helikopterskvadronen. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
På avstånd anar man surret av helikoptern och man kan se ett rött och ett grönt ljus närma sig. Fartyget har tänt sina landningsljus och FDO:n har nu gröna ljusstavar i händerna för att piloterna ska kunna se invisningen. ”Det är nästan enklare att jobba med helikopterlandningen i mörkret. Då blir det jag och helikoptern”, säger Melker, nybliven FDO.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
På avstånd anar man surret av helikoptern och man kan se ett rött och ett grönt ljus närma sig. Fartyget har tänt sina landningsljus och FDO:n har nu gröna ljusstavar i händerna för att piloterna ska kunna se invisningen. ”Det är nästan enklare att jobba med helikopterlandningen i mörkret. Då blir det jag och helikoptern”, säger Melker, nybliven FDO. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Militär flygplats till sjöss.
För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
FDO:n signalerar med tydliga handrörelser till piloterna inför alla olika moment som sker. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Militär flygplats till sjöss.
För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Om det värsta händer har man bättre förutsättningar att mildra skadan något om man har tränat på det innan. Därför övades olika scenarior där helikopterpersonalen vid landning på något sätt skadats. Här fick de nya FDO:erna tränas i att leda räddningsarbetet. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Militär flygplats till sjöss.
För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Skillnaderna mellan en landningsplats på ett fartyg eller att fartyget har en funktion som en militär flygplats ligger i att helikoptern kan landa, surras fast, tanka och stänga av motorn på en den militära flygplatsen till sjöss. HMS Carlskrona är en av de svenska militära flygplatserna till sjöss. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten


Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Med helikoptern följer en grupp tekniker som ser till att hålla den i luften. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
Som utförare har FDO:n en grupp sjömän, ett ”flight deck crew” ur fartygets olika arbetsgrupper. Dessa har som tillikauppgift att när ”ställning till helikopter” utropas, snabbt ta på hjälm och flytväst, överlevnadsdräkt om det är mörkt och kallt och ta sig ut på däck. Där är deras uppgift att vara beredda på att surra och lossa helikoptern, eller stödja vid tankningar eller olyckshändelser.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Som utförare har FDO:n en grupp sjömän, ett ”flight deck crew” ur fartygets olika arbetsgrupper. Dessa har som tillikauppgift att när ”ställning till helikopter” utropas, snabbt ta på hjälm och flytväst, överlevnadsdräkt om det är mörkt och kallt och ta sig ut på däck. Där är deras uppgift att vara beredda på att surra och lossa helikoptern, eller stödja vid tankningar eller olyckshändelser. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Militär flygplats till sjöss.
För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
"Om landning måste ske i hög sjö och dålig sikt måste det sitta i ryggmärgen hur man ska göra för alla inblandade. Det ligger mycket planering bakom en sån här utbildningsperiod", säger Håkan Ahrberg som är den som håller i utbildningen på HMS Carlskrona. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Sjöoperativ helikopter är en självklar del i alla typer av operationer till sjöss både för spaningsuppdrag och för att lösa transporter. Helikoptern kan även bidra vid sjöräddning både genom att användas vid eftersök men också genom att transportera skadade mellan fartyg.

– Marinen får en hel rad med olika styrkor och fler handlingsmöjligheter med ombordbaserad helikopter. Framförallt används helikoptern som en framskjuten spaningsresurs som därmed förlänger fartygets räckvidd och medger också att fartyget kan agera passivt då risken att själv bli utspanad är stor, säger Fartygschefen Thomas Zimmerman.

För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.

– Som mest blev det ett 60-tal landningar per dag under årets kurs. Det är mängdträning som gäller, i ljus och i mörker för att alla inblandade ska ha ett ryggmärgsbeteende och välja att göra rätt under alla olika förutsättningar, säger Håkan Ahrberg som håller i utbildningen på HMS Carlskrona.

Flight deck officer, FDO är den som leder arbetet på däck och som pratar med flygkoordinatorn på bryggan. Piloterna håller han kontakt med genom tydliga handsignaler. Till sin hjälp har FDO:n en flight deck assistant, FDA som är insatsledare och beredd att arbetsleda säkerhetsarbetet på däck i samband med start och landningar. Skulle något hända leder FDA räddningsinsatserna.

Logistikofficer Melker är en av FDO:erna som utbildats och numer har en ny tillikauppgift.

”Eftersom vi varit samlade på samma plattform har vi kunnat prata med piloterna om vad de tycker är bra eller dåligt i hur vi gör. Det har varit väldigt utvecklande, säger Melker.

Militär flygplats till sjöss. För att säkerställa funktionen har marina fartygsbesättningar drillats under en vecka i september ombord på HMS Carlskrona. Det är Marinbasen som har uppdraget att genom HMS Carlskrona se till att helikopterlandningsförmågan till sjöss inom marinen bibehålls och även taktikutvecklas tillsammans med 3:e helikopterskvadronen.
Flight deck officer, FDO är den som leder arbetet på däck och som pratar med flygkoordinatorn på bryggan. Piloterna håller han kontakt med genom tydliga handsignaler. Logistikofficer Melker är en av de nya FDO:erna som utbildats och som numer har en ny tillikauppgift. ”Det bästa har varit att vara samlade på samma plattform och att direkt kunna prata med piloterna om vad de tycker är bra eller dåligt i hur vi gör. Det har varit väldigt utvecklande", säger Melker. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

Under den praktiska delen av utbildningen som sker ombord, är det ett fyrtiotal personer engagerade. Instruktörer ur Marinbasen och Sjöstridsskolan utbildar grupperna med sjömän och specialistofficerare för att dessa via sina roller ska få flygplatser att fungera ombord på sina respektive fartyg. Att jobba i helikopterlandningsfunktionen är en sidouppgift utöver den ordinarie roll man har ombord. 3:e helikopterskvadronen deltar med ett antal piloter och tekniker som ser till att hålla helikoptern i luften.

En förmåga även för alliansen

I dagsläget är det HMS Carlskrona och Visbykorvetter som har flygplatsförmågan utöver andra motsvarande enheter i alliansen. Sverige har sedan nästan tjugo år tillbaka använt Natostandard för sjöoperativa militära landningsplatser till sjöss vilket gör att helikoptrar sedan länge har kunnat verka sömlöst. De svenska sjörörliga helikoptrarna är organiserade i 3:e helikopterskvadronen i Ronneby och det är helikopter 15 som kan baseras ombord på de fartyg svenska marinen förfogar över i dagsläget. Sedan intåget i Nato har skvadronen fått mer att göra.

– Vi har flugit i många operationer sen inträdet i alliansen och vi har landat på flera allierades fartyg. Vi upprätthåller förmågan genom att lösa skarpa uppgifter säger Fredrik Elofsson, 3:e helikopterskvadronen.