Torpedlastning i Finland

En svenska ubåt har just förtöjt vid en bergssida på andra sidan Östersjön. På kajen står logistikpersonal från finska armén beredda att lasta ombord torpederna som rullas fram. Längs stranden rör sig beväpnade soldater och ett finskt kustbevakningsfartyg patrullerar utanför hamnområdet samtidigt som en svensk Visbykorvett syns längre bort – alla i högsta beredskap.

Ubåten eskorterades in i den trånga finska skärgården av svenska och finska ytstridsfartyg.
Ubåten eskorterades in i den trånga finska skärgården av svenska och finska ytstridsfartyg.
Ubåten eskorterades in i den trånga finska skärgården av svenska och finska ytstridsfartyg. Foto: Sofia Löveborn/Försvarsmakten

Logistikmomentet genomfördes i maj som en del i övning Narrow Waters - den finska marinens slutövning för värnpliktiga likt Swenex är för svenska värnpliktiga. Samordningen mellan de två övningarna syftar till att utveckla internationell samverkan och interoperabilitet - på riktigt. I övningen deltog 2700 sjömän och soldater från Finland, Sverige, Tyskland och Estland.

Den svenska ubåten eskorterades in genom den trånga finska skärgården av en svensk Visbykorvett och av en finsk robotbåt. 
På kajen väntade finska arménheter med kranbil och brandsläckningsförmågor för att kunna genomföra den planerade logistikförsörjningen.
Så fort ubåten var förtöjd vid kajen påbörjade besättningen alla förberedelser för att kunna ta emot vapenlast och drivmedel. För att kunna fylla på drivmedelstankarna med diesel måste de först tömmas på det vatten som ubåten tar in för att kompensera vikten av dieseln som förbrukas.

Logistikmomentet genomfördes som en del i övning Narrow Waters - den finska marinens slutövning för värnpliktiga likt Swenex är för svenska värnpliktiga. Samordningen mellan de två övningarna syftar till att utveckla internationell samverkan och interoperabilitet - på riktigt. I övningen deltog 2700 sjömän och soldater från Finland, Sverige, Tyskland och Estland.
Både tunga torpeder och lätta lastades ombord på ubåten. Foto: Sofia Löveborn/Försvarsmakten

Första gången

När allt var klart lastades lätt och tung torped och ubåten bunkrade både diesel och flytande syre. Det flytande syret används till de tystgående stirlingmotorerna  samt för att späda ut andningsluften ombord som renats från koldioxid vilket görs för att besättningen inte skall bli förgiftad.

– En logistikförsörjning av svensk ubåt likt denna, inkluderande kvalificerade vapen som skarpa torpeder samt avancerat drivmedel som flytande syre, har inte genomförts tidigare, varken som allierad i Nato eller som tidigare när Sverige vara alliansfri. Det kräver en omfattande och noggrann planering under hög operativ sekretess och den gjordes  tillsammans med våra Finska kamrater. En stor eloge till personalen inom säkerhetstjänsten, bevakning, logistik, verkstäder och även ubåtsbesättningen. säger kommendör Paula Wallenburg, chef för Första ubåtsflottiljen.

De allierades förmåga att försörja de svenska ubåtarna med vapen och förnödenheter ökar uthålligheten och därmed den operativa förmågan vilket gör det svenska ubåtsvapnet ännu vassare och slagkraftigare.