Mekaniker på reptroppen sätter tillbaka en reparerad del i vagnen.
Foto: Tobias Pettersson/Försvarsmakten
Mekanikerna gör klart arbetet med drivenheten.
Foto: Tobias Pettersson/Försvarsmakten
Växellådsbyte vid en bakre gruppering
Foto: Tobias Pettersson/Försvarsmakten
En skadad vagn lastas för att köras till reparationsplats
Foto: Tobias Pettersson/Försvarsmakten
Under några soliga vårdagar rullade hela bataljonen ut från regementet. Efter att under flera månader övat och utbildat i grupp och på kompani var det dags att pröva helheten, det var dags för bataljonsövning Våreld. En övning som gav bra förutsättningar för att kunna öva bland annat dem som arbetar som tekniker på bataljonen.
När det inträffar en händelse som den i inledningen, ett stridsfordon går sönder mitt under övningen, ger det ett ypperligt tillfälle för att se hur den tekniska tjänsten fungerar. Tobias och hans kollegor följer vilka beslut som tas och ser hur teknikerna agera. Övningen avbryts inte och i dungen ute på övningsfältet kom driftstödsgruppen snabbt på plats. De tog sig under skydd fram till vagnen för att reda på vad som hänt och gjorde där en bedömning om åtgärd. I det här fallet visade det sig att vagnen inte gick reparera på plats utan de fick tillkalla en reparationstropp som fick komma ut med en hjulfordonsbärgare och ett släp för att lasta den skadade vagnen.
– En driftsstödsgrupp består av en specialistofficer, en systemtekniker och två mekaniker. När det sker ett sådant här haveri gör de en skadeklassning, det vill säga de kollar vad som hänt, vad behöver göras, tidsåtgång. Och nu fick vi ett bra tillfälle att öva hela kedjan, från en utslagen vagn som ska ta sig från skadeplatsen till en plats där den kan lastas för att köras till repplats, berättar Tobias.
Medan tekniker inom bataljonen arbetade med att fixa den havererade vagnen fortsatte de övriga vagnarna striden där de försökte avvärja fienden från att inta vårt land, bataljonsövningen Våreld utspelade sig i ett nationellt scenario. När en mekaniserad bataljon är igång är det många små kugghjular som rullar och för den som är intresserad av teknik finns det många yrken att välja på.
– Vi har duktiga tekniker på olika nivåer och sammanfattningsvis har de gjort ett mycket bra jobb under övningen. Vi har dragit många lärdomar och fått nya ingångsvärden för fortsatt utveckling av teknisk tjänst, avslutar en nöjd teknisk chef efter att ha sett den havererade vagnen åter rulla igen.