Fartyg och röjdykare övar på västkusten 

Sedan några veckor tillbaka har marinens röjdykarfartyg HMS Spårö och Sturkö skymtats bland västkustens kobbar och skär. Anledningen är röjdykarnas slutövning som integrerats i de värnpliktigas sjöpraktik. Övningen har precis övergått från planerade moment till mer scenariostyrd strid där fartygens besättningar inte vet vad som ska hända i förväg. 

Tre dykare i gummibåt till sjöss.
Tre dykare i gummibåt till sjöss.
I taktiska dyk är det endast en dykare som dyker för att minska mängden personal som är nära det farliga objektet. Dykparskamraten stannar kvar i båten men är redo att genast ge sig ner för att hjälpa till om det skulle behövas.  Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten 
Fyra personer tittar på ett sjökort.
Instruktören går igenom det kommande dyket med dykeleverna ombord på HMS Spårö.  Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten 
Två dykare tar på sig dykardräkterna.
Dykarna gör sig redo för dyk. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten 
En gummibåt med dykare och ett större fartyg till sjöss.
Gummibåten med röjdykare har kastat loss från HMS Spårö för att ta sig till platsen där den misstänkta minan ligger.  Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten 

I övningsscenariot försöker främmande makt sabotera Sveriges möjligheter att ta emot hjälp från andra länder. Inloppen till svenska städer har minerats och specialförband rör sig i området. Vattnet ligger stilla i inloppet till Älgöfjorden men under natten har röjdykarfartyget HMS Spårö hittat ett antal intressanta objekt på botten med sin sonar. Röjdykareleverna gör sig redo att dyka på fynden.  

– Vi har röjdykareleverna ombord på HMS Spårö och Sturkö just nu för att de värnpliktiga eleverna ska kunna krigsplaceras ombord på fartygen efter muck. Som röjdykare på fartyg ska du kunna vara en del besättningen och lösa sjömansuppgifter också och inte bara vara dykare, säger övningsledaren Ludvig Adielsson.   

Övning på västkusten, Röjdykare
Det underlättar om torrdräkten är ordentligt stängd, Douglas Dahlin får hjälp av sin dykparskamrat att dra igen dragkedjan. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten

Att dyka från fartyg 

Röjdykareleven Douglas Dahlin har precis gått på sin vakt efter sex timmars vila ombord på HMS Spårö och förbereder sig för dyk. Efter några veckors övning har dykarna vant sig vid att arbeta från fartyg, även om det var en viss omställning i början. 

– Det är lite omtumlande att arbeta sextimmarspass hela tiden som man gör på fartygen, det är inget jag är van vid. Det blir mer dykning ombord än när vi är i land eftersom vi jobbar dygnet runt här. Samtidigt har vi allt vi behöver inom tio meter, så det är bekvämt, säger Douglas Dahlin. 

Genom att arbeta från fartyg kan dykarna enkelt förflytta sig från en plats till en annan för att möjliggöra olika avancerade dyk i varierande miljöer.
– Vi började i Skredsvik, sen har vi varit runt litegrann, bland annat utanför Lysekil och nu här vid Marstrand, säger Dahlin. 

Taktiska dyk 

Även fartygets ordinarie besättning behöver öva och efter att Douglas och övriga dykare gett sig iväg för att lösa sin uppgift blir HMS Spårö angripen av en fientlig gummibåt i hög fart. Kulsprutorna ekar över fjorden och ombord har någon blivit skadad när brandlarmet plötsligt går igång.  

– Sjöpraktiken är inte bara till för de värnpliktiga utan vi använder övningstillfället till andra typer av övningar också. Skulle det bli en förhöjd hotbild måste vi kunna verka med våra vapen och hantera bränder, läckor och personskador på fartyget, säger övningsledaren Adielsson. 

Gummibåten med dykare får vänta tills det lugnat ner sig ombord innan de åter kan förtöja på det större fartyget och återställa efter dagens dykning. Dahlin berättar att det var ett ganska avancerat dyk den här gången. 

– Vi har letat efter en mina som enligt övningen har fällts av en ubåt. Den har sensorer så vi har gjort ett så kallat taktiskt dyk, då har vi helt omagnetisk utrustning för att inte aktivera minan av misstag. Vi måste till exempel lämna ifrån oss klocka, kompass och lampa innan vi närmar oss objektet, säger Dahlin. 

När torrdräkten åter hänger på tork, besättningen har rullat ihop alla brandslangar och fartygschefen har utvärderat dagen är det dags för Dahlin och hans dykargrupp att vila och nästa vaktlag tar över. Om sex timmar är det full fart igen.