Pontus är civilanställd som supportoperatör

Hos Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, arbetar Pontus som supportoperatör. Där tar han och hans kollegor emot samtal och felanmälningar från användare av de IT-system som finns i Försvarsmakten.

Pontus jobbar som supportoperatör på Försvarsmaktens Servicedesk på FMTIS.
Pontus jobbar som supportoperatör på Försvarsmaktens Servicedesk på FMTIS.
Pontus trivs med jobbet som supportoperatör. Foto: Bezav Mahmod/Försvarsmakten

Varje dag tar Försvarsmaktens interna Servicedesk emot samtal från användare i hela Försvarsmakten som har problem eller behöver hjälp. Pontus sitter i första linjens support och är den första personen man möter när man ringer in.

– Här försöker jag lösa problemet i ett första steg, ofta så gör vi också det, så att användaren får hjälp direkt. I de fall jag inte kan lösa problemet så skickar jag det vidare till bakre stöd som är specialiserade på just det systemet eller problemet, berättar Pontus.

Yngst på jobbet – med skarp utvecklingskurva

Pontus har arbetat i Försvarsmakten i ett par år och är en av de yngsta på sin arbetsplats. Det har inneburit en stor utveckling för honom under kort tid.

– Jag har utvecklats både som person och inom mitt yrke. Jag har fått en bättre förståelse för hur IT fungerar i en större organisation och har såklart lärt mig otroligt mycket. Det jag också har försökt göra är att förbättra mitt arbetssätt för att kunna göra det jag gör på ett så effektivt sätt som möjligt, det ger resultat i form av att jag kan hjälpa de som ringer in till oss snabbare och bättre, säger Pontus.

Gymnasieutbildningen är grunden – som nu byggs på genom jobbet

Pontus har en treårig gymnasieutbildning inom IT bakom sig och jobb inom teknikbranschen men också servicebranschen.

– Min utbildning har gett mig förståelse för varför vissa problem uppstår vilket gör att jag vet vilken information som är nödvändig för att upprätta en felanmälan och ge rätt stöd. Det logiska tänket som jag utvecklat hjälper mig när jag ska sätta mig in i ett nytt system, men mycket bygger på att man har ett intresse och en nyfikenhet för IT för att kunna ta till sig kunskap löpande, säger Pontus.

Arbetet med att stötta användare i en stor mängd olika IT-system är utmanande och kräver hela tiden vidareutbildning. Som ny får man en bra introduktionsutbildning, enligt Pontus. Under 6 veckor genomgår man ett fadderprogram med utbildningar som ska ge grunden till ett självständigt arbete.

– Det är mycket att ta in i början, men det går alltid bra att fråga en kollega om man kör fast. Vid större uppdateringar av system har vi utbildningar så att vi är förberedda när uppdateringen träder i kraft och vi känner till vad som eventuellt kan orsaka problem och utmaningar, berättar Pontus.

Träning på arbetstid ger god stresstålighet

Pontus trivs på sitt jobb och känner att han har hittat rätt.

– Jag älskar mitt jobb. Det är varierande och spännande. Det fungerar bra ihop med mig som person och jag gillar att man får utrymme att utvecklas. Jag känner att jag får vara med och påverka vårt dagliga arbete vilket är värdefullt. Det som är extra bra är våra fina hälsoförmåner, där vi får träna på arbetstid. Jag orkar hålla fokus på uppgiften och det skapar också god gemenskap bland kollegorna. Jag har svårt att se mig själv fortsätta ett gott arbete utan min fysiska aktivitet, säger Pontus.