Sebastian Hedin och Linus Olsson byter batteri på en av basskyddplutonens pansarterrängbilar under övningen Swenex, där de tillsammans med sin pluton från FMTS tillförts som bakre stöd.
Foto: Carolina Lorentzson Nilsson/Försvarsmakten
”Skruv och mutter ser ju likadant ut på nästan allting så det är ju mer prylarna runt omkring som skiljer. Det gäller att tänka till innan man plockar ner sakerna så man inte får för mycket jobb sen” säger Linus Olsson som var en av dem som jobbade med stridsbåtens motor.
Foto: Kristoffer Magnusson/Försvarsmakten
”Vi passar på att träna oss när vi inte har några repobjekt. Här har vi övat svetsning. Det ger lite mer att jobba med en form än att svetsa raka linjer på en platt bit. Och så blir det ju snyggt med” säger Christoffer Boström.
Foto: Carolina Lorentzson Nilsson/Försvarsmakten
Tältet ger bra skydd mot väder och vind.
Foto: Carolina Lorentzson Nilsson/Försvarsmakten
Pansarterrängbilen körs in i tältet och snabbt fälls sidan på tältet ned igen och man kan jobba skyddat från väder och vind.
Foto: Carolina Lorentzson Nilsson/Försvarsmakten
Linus Olsson och Anton Malander fick jobba med motorn på stridsbåten. ”Det var vansinnigt kul och så fick vi åka med på provturen sen när det var klart. Det var roligt!” säger Anton Malander.
Foto: Carolina Lorentzson Nilsson/Försvarsmakten
Från utsidan ser det bara ut som en mängd containrar och ett tält utplacerade mitt i terrängen. Men det är en mobil verkstad och inuti containrarna döljs en stor mängd verktyg. Tältet ger känslan av att kliva in i vilken verkstad som helst fast med ett mer ”naturligt” golv. Innan man lämnar hemmaorten kommer man överens med de man ska stödja om vad som kan komma att behöva packas med. Man har också med sig ett rejält släp så man ska kunna bärga eventuella fordon. Den tekniska bataljonen har kompetens att reparera allt från mindre saker som mobiltelefoner, radio, vapen och elverk till större fordon som stridsfordon 90. Efter att för första gången ha jobbat mot marinen kan de nu även lägga motorer på stridsbåt 90 till listan.
– Det ska egentligen inte finnas någon begränsning för vad vi ska kunna laga. Och vi har kunnat bidra under övningen. Det känns väldigt positivt att vi tillsammans har kunnat hitta bra lösningar och att vi kan avlasta de marina delarna i så stor utsträckning som möjligt, säger Kristian Magnusson som under övningen varit samverkansofficer i ledningen på det framskjutna logistikstödsförbandet.
När man övar som man gjort under Swenex ökar belastningen på personalen men även på all materiel. Omgrupperingar sliter och då har det varit ett gott stöd med den samgrupperade teknikplutonen. Det blir stor skillnad på uthålligheten.
Ett av reparationsobjekten var en motor på en stridsbåt 90. Motortypen finns i andra fordon så det var mest skalet som skiljde sig för mekanikerna. Medan de jobbade kunde personalen ombord passa på att få sin dygnsvila och därefter gå direkt in i verksamheten igen. På det viset förlorar man inte så mycket av den viktiga övningstiden.
– Det är optimalt att kunna jobba så, då stör det inte verksamheten säger Christoffer Boström, plutonchef.
– Det har varit mycket bra att ha fått avhjälpt de problem vi haft så fordonen kan användas i övningen igen, säger en nöjd Pär Lundqvist som är teknisk chef på Marinbasens logistikkompani.