Jas 39 Gripen E i Försvarsmakten

Måndagen den 20 oktober landade det första Jas 39 Gripen E i flygvapnet – en milstolpe för Försvarsmakten.

Gripen E
Gripen E
Generaldirektör FMV Mikael Granholm, försvarsminister Pål Jonson, överbefälhavare Michael Claesson, flygvapenchef Jonas Wikman och Mattias Ottis, chef Skaraborgs flygflottilj. Foto: Annika Beijbom/Försvarsmakten
JAS 39 Gripen E
Loggboken överlämnas till flygvapenchefen av FMV:s pilot. Foto: Therese Åkerstedt/Försvarsmakten
Jas 39 Gripen E
Jas Gripen E taxade in på Skaraborgs flygflottilj. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten

Överlämningsceremonin hölls på Skaraborgs flygflottilj F 7 och samlade företrädare för Försvarsdepartementet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Saab.

– Dagens ceremoni är en milstolpe i försvaret utav Sverige. Jas 39 Gripen E gör med överlämningen till Försvarsmakten och Flygvapnet nu sin debut i det svenska luftförsvaret. Det sker i en tid utav stor osäkerhet med ett storkrig pågående i Europa genom Rysslands aggression mot Ukraina. Det påminner om att vi under lång tid har tagit för givet att leva i fred och frihet och att det också kan förändras, säger försvarsminister Pål Jonson.

Jas 39 Gripen E är byggd för att kunna verka i en annan hotmiljö, i ett förändrat omvärldsläge.

– Det här markerar en viktig milstolpe i det svenska försvarets utveckling. Resultatet av ett långsiktigt samarbete och nära samverkan mellan Försvarsmakten, FMV och svensk industri. Gripen E stärker vår nationella försvarsförmåga att tillsammans med allierade möta framtidens hot. Fortsätt göra oss stolta, säger överbefälhavare Michael Claesson.

Jas 39 Gripen E inte bara en uppgradering av tidigare versioner utan i många avseenden en helt ny flygplanstyp. Den har längre räckvidd och kan ta en tyngre last.

– Det är en fantastisk dag för oss i Flygvapnet och för Försvarsmakten. Vi tar nu ett steg in i nästa generations stridsflygförmåga och det är viktigt, inte bara för att kontrollera luftrummet och luftförsvara oss och alliansen utan för att den här typen av förmåga blir en nod med sensorer och sensorfusionering och en telekrigförmåga som är utöver det vanliga. Det kommer att ta oss in i nästa generation hantering av en omvärld som förändras till det negativa, säger flygvapenchef Jonas Wikman.

Försvarsmakten har behövt hitta ett sätt att verka i en miljö som på engelska kallas för ”contested environment”, alltså ett område där man inte har egen kontroll. Förr kunde man starta och landa i en kontrollerad omgivning. I dag är det så att redan när flygmaskinen startar så befinner vi oss i en miljö som är osäker, därav behovet av att utveckla ett nytt och mer kapabelt stridsflygsystem.

– Det är ett helt nytt system – byggt för att möta framtidens krav på överlevnadsförmåga, räckvidd, sensorer och samverkan. Det är resultatet av svenska ingenjörskonst och innovationskraft med ett tydligt fokus på operativ effekt, säger Mattias Ottis, chef för Skaraborgs flygflottilj.

Gripen E har nya sensorer, ny radar och nytt kommunikationssystem – längre och bättre. Maskinen är skyddad på ett helt annat sätt, även om motståndaren stör.

Skillnader mellan C/D och E

Det som är bra i JAS 39 Gripen C/D finns kvar i E. Flygplanet är lika lätt att flyga och manövrera. Piloter som är influgna på Jas 39 Gripen C/D kommer känna igen sig i E. Skillnaden ligger i hur piloten fattar beslut i nya E. Det finns mycket mer information att förhålla sig till, fler sensorer och andra vapen.

– Jag vill tacka för arbetet vi genomfört, ett resultat av ett långsiktigt samarbete. Här får vi en plattform som är skräddarsydd för våra behov. Men vi kan inte luta oss tillbaka, det här är början på förmågeutvecklingen, säger flygvapenchef Jonas Wikman.

Från och med ombeväpningen från Viggen till Gripen valde Flygvapnet att endast använda en typ av stridsflygplan för samtliga uppgifter, ett så kallat "enhetsflygplan". Nu kommer Flygvapnet att behålla Jas 39 C/D parallellt med introduktionen av E, som är att betrakta som en helt ny flygplanstyp. Successivt kommer E att ta över arbetsuppgifter som Jas 39 C/D löser i dag, men under en relativt lång tidsperiod måste Flygvapnet återigen kunna både använda och utveckla två stridsflygplan parallellt.

– Det här en stor dag som markerar början på ett nytt kapitel i svensk flyghistoria. Skaraborgs flygflottilj F 7 är centrum för svensk stridsflygsutveckling, vi banar väg för framtiden. Vi är redo, vi är taggade, nu kör vi, säger flottiljchefen Mattias Ottis.