De italienska flygarvingarna på svenska tjänsteuniformen. Luftstridsskolans chef Carl Bergqvist fäste vingarna på de svenska piloteleverna.
Foto: Försvarsmakten
Luftsstridsskolans samverkansofficer Conny Forsberg, i mitten, tjänstgör i Italien.
Foto: Försvarsmakten
Utbildningen genomförs av 61 Stormo på Galatina flygbas utanför Lecce.
Foto: Försvarsmakten
Genomgång inför ceremonin.
Foto: Försvarsmakten
När skolflygplanet SK 60 pensionerades upphandlade Försvarsmakten taktisk flygutbildning för sina blivande stridspiloter av det italienska flygvapnet. Därför genomförs delar av flygutbildningen hemma i Sverige på SK 40 och därefter de sista delarna hos det italienska flygvapnets internationella flygskolor.
– Det är ett stort ögonblick för flygvapnet när nu våra första svenska stridspiloter får sina italienska flygarvingar - det markerar ett epokskifte. Vi är mycket stolta över deras prestationer, säger Carl Bergqvist, chef på Luftstridsskolan, som fäste de italienska pilotvingarna på de svenska piloteleverna.
Ceremonin genomfördes tillsammans med 18 andra pilotelever från Italien, Singapore och Grekland och de svenska piloteleverna fick då ta emot sina italienska flygarvingar. De svenska eleverna har presterat mycket goda resultat under utbildningen.
– Jag är mycket imponerad över elevernas uthållighet och kämpaglöd i en stundtals mycket krävande utbildning och för oss helt ny miljö, säger Ola Höglund, chef på Flygskolan.
Att en del av utbildningen sker i internationell regi ger de svenska piloterna en tidig erfarenhet av Nato-kontexten. På plats i Italien kommer också ett antal svenska flyglärare finnas, tillsammans med lärare från de andra deltagande flygvapnen. Jämfört med att driva en helt nationell svensk flygutbildning innebär detta att man sparar stora personalresurser i Sverige som istället kan prioriterats mot stridsflygdivisionernas skarpa verksamhet.