De håller flygplatsen på F 17 i topptrim

Flygplatsens vägar måste vara rena från smuts, vatten och snö. Lampor ska fungera och inga främmande föremål får finnas på fältet. Räddningstjänsten välövad. Det är bara några av sakerna som måste fungera på en flygbas.

Insatsledare Daniel Karlsson framför porten till räddningsfordonen
Insatsledare Daniel Karlsson framför porten till räddningsfordonen
Insatsledare Daniel Karlsson framför porten till räddningsfordonen. Foto: Försvarsmakten
Person vid bil
Planering är allt. Daniel kollar över sin utrustning för att kontrollera att allt är redo vid händelse av larm. Foto: Försvarsmakten
Jesper Athle vid bil
Fälthållningsledare Jesper Athle ska precis ge sig ut på en kontrollrunda. Foto: Försvarsmakten
Person på förarplats i bil
Friktionsmätbilen är en modifierad Volvo V90 med ett femte hjul som fälls ner vid kontroll av banan för att mäta friktionen. Utrustningen den är försedd med tar upp hela det främre passagerarsätet. Foto: Försvarsmakten
Person tittar på flygplan som landar
Jesper tittar ut över fältet när en Jas 39 landar. Foto: Försvarsmakten

Både fälthållning och räddningstjänst har beredskap dygnet runt. Fälthållningsledaren Jesper Athle har precis varit ute på sin morgonkontroll och konstaterar att allt är i sin ordning.

– Varje morgon gör vi en kontroll av hela fältet för att vi ska kunna planera dagen.  Under sommaren uppstår inte lika många plötsliga problem, men vid till exempel snöfall kan vi behöva jobba väldigt intensivt. Vi jobbar ofta under tidspress, eftersom det när som helst kan komma flygtrafik, och då måste fältet vara dugligt.

För att kontrollera statusen på fältet och banan används en friktionsmätbil för att kontrollera friktionen på banan vid nederbörd och vid frost. Under rundorna håller fälthållningsledaren utkik efter allt som eventuellt avviker från normalbilden, till exempel främmande föremål på fältet eller om ett flygplan ställt sig på en plats där det inte normalt står. Varje morgon inleds med ett morgonmöte. Då rapporteras till exempel status på fordonen eller information om dagens flygtrafik. När överlämningen är klar fortsätter dagens arbete med olika mindre övningar. Flygplatsräddningstjänsten på F 17 har beredskap för både militär- och civil flygtrafik.

– Vi övar på brand- och räddningsinstruktioner på olika flygmaskiner, eller övar utrustningen som vi har på bilarna, säger insatsledare Daniel Karlsson.

– Det finns en övningsplan för hela året. I vårt jobb ingår mycket teoretiska studier eftersom vi måste vara inlästa på många olika flygplanstyper och arbetsmetoder. Vi ska vara redo att ta emot flygplan här dygnet runt, året om, avslutar Daniel Karlsson.