Från planeringsofficer i Sverige till utbildningsofficer i Uganda

Om några veckor åker Henrik Hedman till Uganda för att utbilda inom logistik. Två gånger om året åker han utomlands för att instruera soldater som ska jobba i FN-missioner runt om i världen.
- Det krävs mycket förberedelse men det känns roligt att åka, säger han.

Henrik Hedman undervisar i Serbien. Foto: Privat
Förberedelser inför föreläsning i Serbien. Foto: Privat
En så kallad fact finding-resa vid en mission i Sudan. En resa där instruktörerna uppdaterar sig på hur det ser ut i verkligheten. Foto: Privat

Henrik Hedman är Sveriges enda representant för utbildningarna inom ramen för det nordiska Försvarsmaktssamarbetet NORDEFCO. Tanken är att varje land i Norden ska skicka en representant. I Sverige är det Swedint i Stockholm som är ansvariga att skicka en instruktör och har i sin tur givit uppgiften till Trängregementet, eftersom det är det enda renodlade logistikregementet i Sverige. Kravet på att få åka är att personen har internationell bakgrund, något som Henrik har då han varit på mission i Libanon tre gånger. Men för att veta vad som händer ute på missionerna måste Henrik och de andra instruktörerna hela tiden hålla sig uppdaterade. FN:s högkvarter i New York och Brindisi i Italien vid FN:s logistikbas är några av platserna Henrik besökt för att hålla sig uppdaterad.

- Vi åker också till olika missioner och ser hur det ser ut i verkligheten. Det är en sak vad reglementet säger och en sak hur det ser ut i verkligheten. Det gäller att ha färskaste informationen, eftersom huvuddelen av eleverna kommer att åka på missioner efter utbildningen, säger han.

Miljoner saker att tänka på

Varje kurs är två veckor lång och målet med kursen är att deltagarna ska kunna åka på missioner i en logistikbefattning. De flesta utbildningarna hålls i Norge, men även i Serbien och Etiopien har Henrik varit och undervisat. Till kurserna bjuder de in andra länder för att delta, vilket innebär att det är deltagare från Norge, Finland, Sverige, Danmark, Frankrike och Tyskland. I Norge är det mest européer som deltar på kursen och några enstaka afrikaner. Men i Afrika är det nästan enbart afrikaner.

- Vi övar på realistiska scenarier där deltagarna lär sig att tänka på FN:s sätt. Många deltagare vill lösa uppgifter på det sätt man gör i hemlandet, men det fungerar inte så, säger Henrik Hedman.

I kursen lär de ut alltifrån hur förberedelserna inför en insats går till och vad man ska tänka på. Det kan handla om allt ifrån att ha rätt typ av körkort, det vill säga FN-körkort, eller hur man ska få ner materielen till vem som tar emot den och hur man ska frakta den när man är på plats. Andra frågor kan handla om hur man ska gruppera eller kanske till och med hur man tillverkar vägar för att överhuvudtaget komma fram.

- Det finns miljoner saker att tänka på. Man måste också tänka på att beställa saker i tid som FN ska stå för som exempelvis mat och drivmedel. Det tar cirka 30-60 dagar att få sakerna från att beställningen har gått iväg, så det gäller att man har gjort beställningen i god tid innan, säger Henrik.

En annan vardag

Till vardags jobbar Henrik Hedman som planeringsofficer på Trängregementet. Men när han undervisar på resorna är han både föreläsare och sakkunnig till deltagarna.

- Jag har hållit på sedan 2009 med att undervisa och jag lär mig något nytt varje gång jag åker, det är roligt, säger Henrik Hedman.

Senast var han i Norge. Nästa resa till Uganda blir den 14:e gången Henrik åker iväg och då åker han tillsammans med representanter från Norge, Danmark och Finland, för att hålla samma utbildning i Uganda.

- Det känns roligt att åka. Det är mycket förberedelser eftersom jag inte håller på med det här till vardags. När det gäller kunskapen inom FN logistik anser jag att jag har mycket god kunskap men engelskan behöver jag hela tiden uppdatera. Jag brukar börja några månader innan med att läsa engelsk skönlitteratur för att komma in i språket, säger han.