Ingen öppning av Khaesong industrikomplex

Khaesong industrikomplex startade som ett samarbete mellan Syd- och Nordkorea för att minska spänningarna mellan länderna. I början av 2016 stängdes industrikomplexet när relationen mellan länderna försämrades. Roger Lindström som är logistikofficer vid NNSC, Neutral Nations Supervisory Commission i Korea, berättar här mer om sina intryck från området.

Gränsstationen Dorosan i Transportation Corridor West, mellan Nord- och Sydkorea.
Gränsstationen Dorosan i Transportation Corridor West, mellan Nord- och Sydkorea.
Gränsstationen Dorosan i Transportation Corridor West, mellan Nord- och Sydkorea är i dag i princip folktom till skillnad mot när Khaesong industrikomplex var öppet. Då passerade en strid ström av fordon här. Foto: Roger Lindström/Försvarsmakten

Dagens uppgift är att besöka en dansk och nya zeeländsk kollega på deras arbetsplats vid gränsstationen Dorosan i Transportation Corridor West, mellan Nord- och Sydkorea. Vid mitt förra besök var det en livlig arbetsplats och en ständig ström av fordon passerade gränsen. Min transport anländer till NNSC-campen och dagens resa kan börja. Jag hoppar in bak i bilen och säger till Mr Kim: ”Take me to TC West”. ”Yes sir”, svarar han och kör med hög hastighet i mitten på den trefiliga motorvägen som i dag ligger tom och öde till skillnad mot tidigare, då det passerade 600 fordon och 900 personer om dagen.

När vi är framme möts jag av tolken på TC West. Han berättar historien om Kheasong industrikomplex som ligger norr om Dorosan, 12 kilometer in i Nordkorea. Det öppnades under perioden när solskenspolitik fördes av Kim Dae-Jung och Kim Jong-II. Initiativet till att uppföra industrikomplexet leddes av företaget Hyundai och genomfördes i solskenspolitikens anda om förbättrade relationer mellan de bägge länderna. Syftet var att öppna ett industriområde där sydkoreanska affärsmän kunde tillverka produkter med nordkoreansk arbetskraft och ge Nordkorea en möjlighet till att reformera och liberalisera sin ekonomi samt att minska spänningarna mellan länderna.

Byggandet av industrikomplexet startade 2002 och det öppnade för produktion två år senare i december 2004. Här tillverkades bland annat kläder, skor och elektronikdetaljer till mobiltelefoner. Hit levererades dessutom 40 ton rå vitlök om dagen och tillbaka skickades 36 ton skalad vitlök. Drygt 50 000 Nordkoreaner arbetade här.

Khaesong är stängt sedan 10 februari 2016 då Sydkorea deklarerade att industrikomplexet tillfälligt stängs på grund av Nordkoreas senaste provokationer, missiluppskjutningen och kärnvapenprovet under januari månad. Nordkorea kontrade dagen efter med att säga att alla sydkoreanska arbetare skulle omedelbart lämna området och alla sydkoreanska tillgångar och utrustningar skulle beslagtas. Inom loppet av några timmar hade samtliga 280 sydkoreaner lämnat området. Tolken suckar tungt och säger att han inte vet hur länge han får jobba kvar här, tre fjärdedelar av personalen vid gränsstationen har redan fått sluta.

TC Wests officerare har nu anslutit till oss, de tillhör United Nations Command Military Armistice Commission (UNCMAC) och hade till huvuduppgift att övervaka och rapportera rörelser till och från Kaesong industrikomplex. De har nu fått andra uppgifter men har fortfarande beredskap för att kunna återgå till övervakning av transporterna mellan Nord- och Sydkorea om dessa återupptas. Från sydkoreanska affärsmän finns ett stort intresse att öppna upp Khaesong industrikomplex igen, men hitintills har man inte nått någon framgång.

Khaesong har varit tillfälligt stängt tidigare. Tiden får utvisa om en ny öppning kan ske. Mitt möte är över och jag åker tillbaka till NNSC camp med känslan att det kommer att dröja länge innan det blir någon trafik över gränsen här igen. Detta då ytterligare kärnvapenprov och missiluppskjutningar skett från Nordkorea den senaste tiden.