Självklart att hjälpa en granne

En storövning som Cold Response, med 16 500 deltagare, påverkar de som bor i övningsområdet på många olika sätt. Bland annat ger de många militära fordonen upphov till köer på vägarna. De boende tar dock problemen med ro och många tycker att det är roligt med en militärövning på deras bakgård. Idag fick Försvarsmakten en chans att återgälda lite av den gästfrihet som visats.

Sakta och försiktigt dras maskinen upp på fast mark. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Gruppchefen Henrik Eriksson ledde bärningen.
Gruppchefen Henrik Eriksson ledde bärningen. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Spårmaskinen låg rejält nere i diket.
Spårmaskinen låg rejält nere i diket. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Stridsfordonbärgaren klarar av betydligt tyngre arbeten.
Stridsfordonbärgaren klarar av betydligt tyngre arbeten. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Gruppchefen Henrik Eriksson ledde bärningen. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Spårmaskinen låg rejält nere i diket. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Stridsfordonbärgaren klarar av betydligt tyngre arbeten. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

I området runt Salangen är det skidåkning som gäller för den som vill motionera. Den lokala skidklubben, Salangen IF, har haft problem under några dagar. En spårmaskin hade nämligen kört i diket vilket gjorde att skidspåren inte kunde prepareras. I närheten fanns första pansarskyttekompaniet från I 19 med sin stridsfordonsbärgare, Bärgningsbandvagn 90, och att hjälpa till kändes självklart för besättningen.
– Det är kul att göra något annorlunda, särskilt om vi kan hjälpa någon som i detta fall, säger löjtnant Henrik Eriksson som är gruppchef.

1,5 ton - ett lätt byte

Själva bärgningen går snabbt. Vajrar fästs i spårmaskinen och med en vinsch dras den snart upp till skidspåret. Att bärga stridsfordon med vikter upp till 25 ton är rutin för gruppen och en spårmaskin på 1,5 ton är därför enkelt. På bärgaren finns också särskilda fästpunkter där man kan dra utan att vara rädd för att något går sönder.

– Det svåra är däremot att inte dra sönder något på det fordon man ska bärga, vilket är lätt hänt med den kraft som stridsfordonsbärgaren förfogar över, fortsätter Henrik Eriksson.

Kjetil Solheim är en av fyra ideella som hjälps åt att hålla skidspåren i körbart skick.
– Killarna är mycket duktiga och jag är glad att vi fick hjälp med detta som vi aldrig fixat själva.

Killarna i stridsfordonbärgaren kör iväg och återgår till övningen. De senaste två dygnen har annars varit hektiska. Övningen har varit tuff och man har ställts inför flera nya situationer som fått lösas. Särskilt viktigt är det att de stora fordonen framrycker utan att skada vare sig miljön eller människorna som bor i övningsområdet.
– Jag har varit iväg på mission utomlands och vet hur viktigt det är att man inte förstör vägar och annat som civilbefolkningen är beroende av, avslutar Henrik Eriksson.