I en familj hjälper man varandra

Ett flexibelt flygvapen ger ökad effekt. Därför är ett syfte med Flygvapenövning 19 att olika förband ska integreras och stödja varandra. Vid flygbasen i Vidsel samarbetar personal från Såtenäs, Linköping, Luleå och Uppsala under årets övning.

Matilda Nilsson, hjälpmekaniker på F 7 ger klartecken till Amanda Öberg, Helikopterflottiljen, att börja tanka. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Så fort de första flygplanen från F 7 landat fick drivmedelssoldaterna från Helikopterflottiljen en genomgång av säkerhetsbestämmelserna runt JAS 39 Gripen. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
När det blir en lugn period under övningen finns det tid för momentövningar i mindre grupper, som att rulla ut slang i djup snö. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Visst är Carl Karlsson och de andra räddningssoldaterna på Helikopterflottiljen vana vid snö, men kanske inte så här djup. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
De flesta räddningsstationer är sig lika oavsett flottilj men snöskoter är något som Dominic Ankerstål, LSS, inte har tillgång till hemma i Uppsala. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Flygbasen i Vidsel är en av fyra flygbaser som är aktiva under Flygvapenövning 19. Basen tillhör F 21 men används endast av Flygvapnet under övningar. Årets övning är inget undantag och i Vidsel råder full aktivitet. Härifrån flyger 71:a Stridsflygdivisionen från F 7 och 43:e flygbaskompaniet från Helikopterflottiljen sköter basen med hjälp av en räddningsstyrka från 5:e basenheten från Luftstridsskolan.

Samtliga flygvapnets flygfarkoster kan tankas med samma typ av bränsle och har samma typ av kopplingar, med undantag från helikopter 15 som behöver en liten adapter. Det gör att drivmedelsoldaterna som är utbildade på helikoptrar på minimal tid kan ställa om till att tanka flygplan.

– Under utbildningen har vi visat på riskzonerna kring Gripen men vi har inte tränat på några kopplingar, berättar troppchefen Julia Lindberg.

Eftersom drivmedelstroppen som finns på Vidsel under övningen med sina två tankbilar kommer från Malmen har några av dem erfarenhet i samband med praktik på Försvarets materielverk som flyger Gripen därifrån, men för de flesta är det första gången de tankar ett stridsflygplan. Bränslet har de med sig från Linköping men när det börjar ta slut går det att fylla på från F 21.

Knappt hann motorerna tystna efter att de första flygplanen landat in på Vidsel förrän drivmedelstroppen fick sina första instruktioner och bränsle började pumpa genom slangarna. En tekniker från F 7 visar tecknet för när och hur drivmedelsoldaterna kan närma sig Gripen, och står med vid första tankningen.  När de blir varma i kläderna får tankbilsförarna själva avgöra vilken som blir den bästa platsen att ställa upp bilen på, särskilt om det är många flygplan som står uppställda samtidigt och bilar och flygplans ska samsas inom ett begränsat område. 

Ordinarie räddningsstyrka på Vidsel, som kommer från F 21, ägnar sig under Flygvapenövning 19 åt fälthållning. De ser till att hålla landningsbanorna öppna medan en tillfälligt sammansatt styrka på 18 personer från Helikopterflottiljen och Luftstridsskolan under en insatsledare som kommer från F 21, ansvarar för räddning. De har inte träna ihop tidigare men Dominic Ankerstål, gruppbefäl från Luftstridsskolan, förklarar varför det inte är något problem.

–Alla som jobbar med räddning inom Flygvapnet har samma grundförmåga och har gått samma utbildning, det är det som är det fina. Alla är utbildade på samtliga flygfarkoster som finns i Flygvapnet.

Det betyder till exempel att Dominic var på sin ordinarie arbetsplats på Ärna under förra flygvapenövningen och fick arbeta med helikopter 14 som fanns baserade där då. På Vidsel jobbar han nu sida vid sida med till exempel troppchefen Viktor Hättström från Helikopterflottiljen. De står i beredskap och går runt på räddningsstationen i strumplästen. Går larmet ska de på några sekunder ha hoppat i stövlar och övrig utrustning som står vid de öppna dörrarna till respektive räddningsfordon, för att snabbt komma fram till ett flygplan med problem.

– På senaste tiden har jag jobbat mycket med att utbilda nya räddningssoldater, så det känns bra att få jobba skarpt under flygvapenövningen. säger Viktor.