Tankning i terräng

En helikopter kommer in för landning. Istället för att flyga tillbaka till huvudbasen för att tanka har en tillfällig tankstation upprättats i terrängen.

Swefinex 16. 23:e flygbaskompaniet övar FARP tillsammans med 3:e helikopterskvadronen på norra Gotland.
Swefinex 16. 23:e flygbaskompaniet övar FARP tillsammans med 3:e helikopterskvadronen på norra Gotland.
Carl Sowa, drivmedelstroppchef. Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten
Swefinex 16. 23:e flygbaskompaniet övar FARP tillsammans med 3:e helikopterskvadronen på norra Gotland.
Invisning av helikopter. Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten

Momentet kallas FARP (Forward Arming and Refuelling Point) en slags framflyttad underhållsplats. Under övningen Swefinex passar 23:e flygbaskompaniet och 3:e helikopterskvadronen på att öva denna förmåga.

−FARP syftar till att utöka aktionsradien för helikopterenheten. De behöver inte flyga tillbaka till huvudbasen för att tanka och på sätt utökas deras möjlighet att verka, säger Carl Sowa, drivmedelstroppchef vid 234:e underhållspluton.

Men FARP handlar inte bara om tankning utan byggs upp utifrån helikopterenhetens behov.

−Det kan vara allt ifrån drivmedel, ammunition till mat.

Det är inte första gången som konceptet med en framflyttad underhållsplats genomförs men för att upprätthålla och utveckla förmågan gäller det att öva.

−Det är viktigt att vi övar eftersom vi ska kunna stödja helikopterflottiljen både vid huvudbas och ute i terrängen.