Skräddarsydd introduktionsutbildning för nya S 106-operatörer

Leveransen av S 106 pågår enligt plan. För att underlätta övergången från ASC 890 till nya S 106 tar vi krafttag på utbildningssidan med bland annat en skräddarsydd operatörsutbildning.

Nya S106
Nya S106
Vy inifrån S 106 Foto: SAAB

Organisationen där S 106 ska ingå är under utveckling. Utbildningen av personal kontrakteras med tillverkaren Saab under de första två åren. Syftet är att utbilda och tidigt bygga erfarenheter.

För att de nya operatörerna ska få en tidig inblick i systemet genomförs en kortare introduktionsutbildning under hösten 2025. Den första ordinarie operatörsutbildningen genomförs hösten 2026, ett drygt halvår innan S 106 överlämnas till Försvarsmakten. Den senare omfattar ytterligare ett antal elevplatser.

– Att vi nu startar utbildning med vår personal är en milstolpe i programmet. De tillför viktig kompetens i projektet under fortsatta förberedelser och utgör stommen till de första delarna av förbandet. Pågående utbildning och erfarenhetsuppbyggnad säkerställer att vi kommer kunna leverera tidig effekt efter överlämning av systemet från FMV 2027, säger införandeledare Peder Söderström.

Utbildningen består av teori och praktik på Saabs GMC/MTS-simulatoranläggning. Därefter följer utbildning på tillhörande stödsystem. Den praktiska delen av operatörsutbildningen genomförs i flygplan, så snart det finns tillgängligt - preliminärt i slutet på nästa år.

Första gruppen operatörer

Enligt Oscar, en av de som genomför operatörsutbildningen, tycker de blivande operatörerna att det varit hög nivå på utbildningen och rekommenderar fler att söka till nästa omgång.

– Det som stuckit ut är mängden information som tillverkaren Saab fått in. Man har haft väldigt bra simuleringsmöjligheter i ett tidigt skede och det är kunniga föreläsare. Det är första gången vi får pröva på S 106-systemet. Den svenska fördelen är att vi har en unik möjlighet att påverka tillverkaren att anpassa systemet utifrån våra behov. Så det är bra att vi kan vara med i ett relativt tidigt skede för att påverka systemets framtida utformning, säger Oscar.

På vilket sätt skiljer sig arbetet med det nya flygplanet från de du arbetat med tidigare?

– Prestandan på systemet är vida bättre jämfört med föregångaren. Vi har dessutom helt nya förmågor som vi inte haft tidigare. Överlag kommer S 106 säkerställa en bättre operativ effekt inom flygvapnet och de andra vapengrenarna, fortsätter Oscar.

Varför skulle du rekommendera fler kolleger att ansöka till utbildningen?

– En framtida operatör kommer att kunna delta i nationella och internationella insatser på en aldrig tidigare skådad nivå. Vi får en unik förmåga som S 106-operatörer och blir en central del av flödet i luftstriden, en del av en väldigt eftertraktad förmåga, avslutar Oscar.

Försvarsmakten prioriterar att uppnå Initial Operational Capability, förkortat IOC, så tidigt som möjligt efter överlämning och driftsättning.