Hercules TP84 landar på riksväg.
Foto: Per Forsberg
Syftet med övningen är att utveckla och öva piloternas samt besättningarnas förmåga att landa och starta från tillfälliga banor som är betydligt mindre i storlek än normala banor. Om Sverige och Nato skulle angripas är det till stor nytta att inte vara beroende av ordinarie flygplats, dels för att landningsbanor kan slås ut samt dels för att sprida förmågan att kunna verka på olika platser.
Flottiljens ledning och basförmågor har också övats under övningen, det vill säga vår förmåga på marken för att vi ska kunna verka från en plats.
Det tysk/franska förbandet BATS och 335:e Squadron från norska flygvapnet har deltagit under transportflygslandningarna på kortbana. Båda förbanden opererar med C-130J som är en modernare version av de C-130 som F 7 och Sverige opererar med i dag. De har bjudits in för att stärka banden mellan de allierade nationerna då de ska kunna samverka i händelse av kris och krig. För de gästande förbanden är landning på kortbana ett unikt tillfälle att öva från kortbanor på bilväg då möjligheten till detta är starkt begränsad i Europa.
Den norske transportflygspiloten major Geir Magnussen berättar att det är första gången som ett norskt transportflyg landar på en bilväg.
– Det är viktigt för oss att kunna landa i olika typer av miljöer, till exempel på bilväg i Sverige eller på en sandstrand i Danmark. Det ökar vår kapacitet till att använda transportflyget, säger han.