Utryckning med räddningsbåt från F 7

I måndags, den 30 maj, fick Skaraborgs flygflottilj larm om en fiskebåt i sjönöd. Fiskebåten hade fått motorhaveri och låg i grov sjö utanför Hjortens udde i Vänern. Samtidigt hade även sjöräddningshelikoptern från Säve och Sjöräddningssällskapet vid Spiken larmats.

Magnus Krantz och Claes Nilsson efter utryckning med räddningsbåt.
Magnus Krantz och Claes Nilsson efter utryckning med räddningsbåt.
(Arkivbild) Magnus Krantz och Claes Nilsson efter en utryckning i oktober 2013. Under måndagens räddningsinsats deltog även Casper Hartman. Foto: Jenny Nyström/Försvarsmakten

Magnus Kranzt, Claes Nilsson och Casper Hartman startade direkt mot platsen.

– Det var dåligt väder med grov sjö och nordostlig vind på 15 m/s vilket gjorde det tungt för oss att ta oss till plats, samtidigt som det också gjorde det bråttom att föra fiskebåten i säkerhet, säger Magnus Krantz, en av förbandets båtchefer.

Först på plats var helikoptern som direkt vinschade ner ytbärgare och länspumpar. Därefter efter kom Sjöräddningssällskapet och kopplade tamp till fiskebåten. Räddningsbåten från F 7 kom strax efter och lade sig i stand by-läge. Länspumparna fungerade bra och bogsering påbörjades.

– När Sjöräddningssällskapet bogserat fiskebåten till Ekens skärgård kopplade vi tamp mot fiskebåtens akter för att hjälpa till att styra båten in mot Spiken, säger Magnus.

Ytbärgaren hade då plockats upp till helikoptern via F 7:s räddningsbåt och lämnat platsen mot hemmabasen i Säve.

– Vi får ett par larm om året från sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg (JRCC) och åker i första hand när vi har räddningsbåten i beredskap, säger Magnus. Vi finns inte på plats hela tiden men det är självklart att vi stödjer med hjälp när vi kan. Om vi är i båten när vi får larm är det sjölagen som gäller och då är det alltid och utan tvekan högsta fart mot nödläget.

Fiskebåten bärgades till Spikens hamn på Kållandsö, rakt norr om Lidköping.