Beredskapskontrollen vid F 17 omfattar genomförande av luftförsvarsuppgift för att snabbt kunna möta hot från platser vi normalt inte verkar vid.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Flottiljchef Johan Elofsson.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Flygvapnet har utvecklat förmågan att verka med stridsflygförband, skydda flygbaser och transportera förband på svensk mark.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Flygvapnet har förmåga att verka från flera platser samtidigt.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Personal från F 17 leder flygtrafiken på plats i Hagshult.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Flygvapnet försvarar Sverige – i luften, från marken. Dygnet runt, året om.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Start från kortbana med Jas 39 Gripen.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Södra militärregionen stödjer med bevakning och skydd under beredskapskontrollen.
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Foto: Jonas Holmberg/Försvarsmakten
Det var den fiktiva inramningen när beredskapen testades på F 17 under förra veckan.
– Vi fortsätter bygga kapacitet och förmåga. Natos samlade styrka och avskräckningsförmåga bygger på varje allierads egna försvar. Vi har med kort förvarning genomfört en beredskapskontroll med skarp ammunition, säger Johan Elofsson, flottiljchef vid F 17 och fortsätter:
– Flygvapnet kan verka från flera platser samtidigt. Vi har förmåga att sprida våra resurser och därigenom skapa ett militärt problem för en motståndare.
Verksamheten bedrevs i huvudsak vid och runt Hagshult flygbas.
– Vi omgrupperade del av flygbasbataljonen med underställda delar av beredskapsförband ur Militärregion Syd och har under veckan verkat från Hagshult med stridsflyg och löst luftförsvarsuppgifter. Beredskapskontroller är ett viktigt verktyg för att säkerställa att vi över tid klarar kraven på beredskap och tillgänglighet. Jag är mycket nöjd över resultatet, avslutar Johan Elofsson.
Flygvapnet försvarar Sverige – i luften, från marken. Dygnet runt, året om.