Med siktet inställt på soldatyrket

Tretton veckors befattningsutbildning. Fyra av dessa med en hjullastare som ens bästa vän. Nu väntar ett avslutande teoriprov innan de tre soldaterna på Artilleriregementet i Boden kan stoltsera sig som förare på hjullastare.
— Det har varit en väldigt bra utbildning, jag har fått lärt mig mycket, sa Kristoffer Bresch, ursprungligen från Skåne.

Hjullastarutbildning på Artilleriregementet.
Hjullastarutbildning på Artilleriregementet.
Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
Kurschefen och hans biträde till höger. De tre kursdeltagarna till vänster.
Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
Hjullastarutbildning på A 9 i Boden.
Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
Gruppcherfen Robin Frölén visar visar hur arbetet är upplagt.
Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten

Resan började redan i mars under inryck för GMU, grundläggande militär utbildning. I veckan avslutas resan mot soldatyrket för alla de soldater på Artilleriregementet, A 9, som under tretton veckor genomfört deras befattningsutbildning, den fortsatta utbildningen efter GMU. Under fyra av dessa tretton veckor har tre individer på A 9, varav en tidigare anställd på förbandet, fått lära sig allt om hjullastare.

Tidigare under befattningsutbildningen har soldaterna bland annat utbildats till stridssjukvårdare, lärt sig om grunder i samband och deltagit på enskjutvecka i Lomben. Befattningsutbildningen har alltså sett olika ut beroende på vilken befattning som soldaten i fråga har utbildas emot.
För soldaterna på hjullastarutbildningen har kursens upplägg varvats med teori och praktik.

Kursen började med mestadels teori för att därefter övergå i princip enbart i praktik.
− Det är när soldaterna få köra som dem lär sig, därför har vi valt att lägga mycket fokus på hur man hanterar hjullastaren rent praktiskt, säger kurschefen Patrik Sundberg, A 9.

Under kursens fyra utbildningsveckor har de tre soldaterna fått lära sig alltifrån hur man planerar vägar, hur man flyttar på jordmassor, hur man välter träd och hur man tänker kring pallhantering.

För Stefan Sandström och Kristoffer Bresch, båda nya på Artilleriregementet och som nu avslutar sin befattningsutbildning, har grundförutsättningarna sett olika ut.
− Jag har kört hjullastare förut, fast då mest hållit på med gafflar och lastat, säger Stefan Sandström, som precis som Kristoffer Bresch, kommer att finnas på 910:e stab- och trosskompaniet.
Kristoffer Bresch hade däremot inte några förkunskaper:
− För mig är allt nytt, vi fick börja köra redan efter andra dagen, vilket var väldigt skoj.

Med på utbildningen finns också gruppchefen Robin Frölén som har arbetat på Artilleriregementet sedan två år tillbaka. Han fick förfrågan om den nya befattningen som gruppchef för hjullastargruppen redan innan sommaren, en uppgift han mer än gärna tackade ja till.
− Jag tänkte att det hade varit riktigt kul att få köra hjullastare och tackade ja direkt, säger Robin Frölén.

Huvuduppgiften för hjullastarna, och kanske framför allt dess förare, är att inför och under övning, plana till områden så att andra fordon kan köra där. Ett moment som övades en hel del under utbildningens gång.

När det kommer till vad man ska tänka på som förare till en hjullastare så har gruppchefen Robin Frölén ett klockrent svar:
− Det gäller att inte stressa. En stressad förare är nämligen en dålig förare.
På frågan om det har funnits några oväntade händelser kring utbildningen, så flikar kruschefen Patrik Sundberg in:
− Tidigare fick vi instruktörer lära oss hur vi hanterar hjullastaren med joystick istället för med en ratt. Vi upplevde det väldigt svårt och trodde att det skulle bli samma för kursdeltagarna, sa Patrik Sundberg och fortsatte:
− Men det visade sig vara helt fel. Kursdeltagarna är från en helt annan generation än oss äldre, vilket visade sig väldigt tydligt när det i princip slutade med att de fick lära oss.