Vasaskeppet – Ett episkt fiasko som kan rädda liv i dag

Någon har sagt: ”Historien är full av misstag. De kloka studerar dem; de dåraktiga upprepar dem.” Men kan militär personal och civila deltagare på en kurs i Lessons Learned verkligen få relevanta insikter i dag genom att studera ett 400 år gammalt träfartyg som sjönk på sin jungfruresa? Absolut.

Vasaskeppet från aktern.
Vasaskeppet från aktern.
Det berömda Vasaskeppet. Det var tänkt att bli det mäktigaste krigsfartyget i Östersjön när det byggdes på 1600-talet. Men det blev ett monumentalt fiasko. Hur kunde det gå så fel? Deltagare på NATO Lessons Learned Staff Officers Course besökte museet för att ta reda på det. Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM
Kursdeltagare Christina LaPorte och Karen Armstrong.
– Jag tror att varje nation kan fungera mer effektivt om de vet hur man använder ODCR-processen – Observation, Description, Conclusion, Recommendation, säger kapten Christina LaPorte tillsammans med kurskamraten Karen Armstrong. – På kursen är du i en miljö med så många samverkande styrkor, olika länder och olika perspektiv. Att bara vara här har öppnat mitt sinne för så många olika sätt att närma sig saker, säger hon och reflekterar över sin upplevelse tillsammans med kursdeltagare från 17 olika nationer. Foto: Paula Levänen/Försvarsmakten
Kurschef Jason Thompson leder kursen Lesson Learned Staff Officers Course.
– Man kan alltid lära sig något från vad som helst. Du måste bara vara villig att tänka efter, säger överstelöjtnant Jason Thompson, kursledare vid Joint Analysis and Lessons Learned Centre (JALLC). Foto: Paula Levänen/Försvarsmakten

Vasaskeppet har fascinerat människor i århundraden – och av olika skäl. Sedan det bärgades från havet 1961 har miljontals människor sett det på nära håll. Forskare fortsätter att avslöja ny information kopplad till skeppets historia. Nu har deltagare på Natos kurs i Lessons Learned vid Swedint i Kungsängen för andra gången använt katastrofen – skeppet sjönk bara 1 200 meter in i sin jungfruresa – som fallstudie.

– Sättet de integrerade Vasa-fallet på är fenomenalt, säger kapten Christina LaPorte, en av kursdeltagarna.

Christina ansvarar för Lessons Learned inom sin enhet på Travis Air Force Base i Kalifornien.

– Först verkade fallstudien inte ha något sammanhang. Men sedan fick vi olika pusselbitar av våra instruktörer på kursen – då det var som att en lampa tändes: Nu förstår jag. Och när vi sedan besökte Vasamuseet, då lärde vi oss inte bara lessons learned-processen – vi gick igenom processen själv. Jag tror det gör att det verkligen fastnar när man faktiskt tillämpar det på det sättet, tillägger hon.

Det handlar om att lära sig analystekniker

Överstelöjtnant Jason Thompson från Joint Analysis and Lessons Learned Centre (JALLC) i Lissabon är kursledare. Han förklarar tanken bakom att använda denna ovanliga fallstudie, som skiljer sig mycket från traditionella pappersbaserade exempel:

– Det handlar om att lära sig analystekniker – att gå till roten av ett problem och förstå hur vi kan förhindra att det händer igen, förklarar Jason.

– I slutändan är Nato en lärande organisation. Vi måste utvecklas, anpassa oss och hänga med i de säkerhetsutmaningar vi står inför globalt. Vi måste alltid ligga ett steg före våra motståndare.

– Vi har använt andra scenarier tidigare, som en klättringskatastrof på Mount Everest och Operation Eagle Claw – det amerikanska gisslanräddningsförsöket i Iran. Den här gången utnyttjade vi närheten till Vasamuseet, som bara ligger några minuter från Swedints lokaler.

Från träfartyg till cyberattack

Det kan verka som att ett 400 år gammalt träfartyg inte har mycket gemensamt med dagens cyberdomän. Men Karen Armstrong, Lessons Learned Manager vid Canadian Armed Forces Cyber Command, ser det på ett annat sätt:

– Lessons learned är lessons learned. Det spelar ingen roll om det handlar om en cyberattack i dag eller ett skepp som sjönk för 400 år sedan – det är fortfarande en lärdom. Vi fokuserar inte på specifika ämnen; vi fokuserar på hur man drar slutsatser som leder till lärdomar. Det är en metod. Allt vi gör handlar om att spara tid, spara pengar och rädda liv – att göra förbättringar, säger Karen.