Förberedelser bäddar för framgång

- Trängregementet provade på vargavintern i Boden inför Arméövning 19

Logistikbataljonen från Trängregementet har varit i Norrbotten i över en månad med syfte att lära sig hantera kyla och snö. Nu ska de äntligen återvända söderut. Med sig har de en hel del nya kunskaper och ett väldigt långt tåg fullastat med fordon.
– Det har varit jättebra här, vi har dragit många slutsatser och lärdomar, säger Daniel Lindell, transportchef från Trängregementet.

Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
Fordonen rullar på i en tät ström. Väl på plats ska de surras fast och alla stolpar sättas tillbaka på vagnarnas sidor. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
Mona Bäck är chef för trafik- och transportkompaniet vid Trängregementet i Skövde och bevakade ombordlastningen. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
"Det är inte första gången jag är med om det här, men för en del av soldaterna är det nytt. Vi lastar fordonen nu och så hoppar soldaterna på vid stationen senare ikväll, säger transportchefen Daniel Lindell Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
Det är viktigt att lita på ledaren som går framför fordonet, små fel kan få stora konsekvenser när marginalerna är små. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
En ensam stolpe satte stopp för en hel bataljon. Lyckligtvis fick soldaterna fram en gassvets som till slut löste problemet. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
Hemlängtan är stark och soldaterna hjälptes villigt åt att lösa problemet med den envisa stolpen. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
Logbat lastar fordon och personal på tåg från Boden för att transportera sig hem till Skövde efter Vintersol 2018
"Vi är jättenöjda. Det har varit väldigt bra förberedelser inför Arméövning 19 och jag hoppas vi kunnat bidra med ett bra stöd och erfarenheter till övriga deltagare också" säger Mattias Söderberg, chef för logistikbataljonen vid Trängregementet. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten

Det har gått fem veckor sedan logistikbataljonen rullade norrut med sina fordon. På plats i Norrbotten har förbandet övat fälttjänst i vintermiljö med temperaturer ner mot -30 grader vilket gett många lärdomar för såväl soldater som befäl. Daniel Lindell förklarar att kylan får alla de små detaljerna att spela en stor roll. Bataljonen har den hårda vägen fått lära sig vikten av att varmköra fordon under nätterna och att ta in batterierna i värmen.

Efter några veckor på egen hand anslöt förbandet till övning Vintersol där de övat tillsammans med 192:a mekaniserade bataljonen och 91:a artilleribataljonen samt med Tredje nationella stödenheten ur Försvarsmaktens logistik.

– Vi är jättenöjda. Det har varit väldigt bra förberedelser inför Arméövning 19 och jag hoppas vi kunnat bidra med ett bra stöd och erfarenheter till övriga deltagare också, säger Mattias Söderberg, chef för logistikbataljonen vid Trängregementet.

Dags att åka hem

Inför hemfärd har Trängregementets trafik-och transportkompani förberett med detaljrika färdplaner där många moment ska gå i lås.

–Det är soldaterna som ordnar allting, de har gjort färdplaner med platser för raster och trafikposter inför genomfarten i Härnösand där de stannar över natten, säger Mona Bäck, chef för trafik- och transportkompaniet.
Den del av kompaniet som själva kör fordon lämnade övningen redan under tisdagen. Övriga blev kvar ett dygn extra för att lasta ombord sina fordon på det långa godståg som Green Cargo satt ihop på beställning av soldaterna.

– Det är inte första gången jag är med om det här, men för en del av soldaterna är det nytt. Vi lastar fordonen nu och så hoppar soldaterna på vid stationen senare ikväll, säger Daniel Lindell.  

En del i övningen

Det är med stor precision som förarna manövrerar lastbilar med släp, breda terrängfordon och ett antal mindre fordon på det drygt 500 meter långa tåget. Även denna procedur är noggrant förberedd av trafik- och transportkompaniet.

– Det här är också en del i övningen, kan man säga. Soldaterna har skött kontakten med de civila företagen och gjort alla nödvändiga förberedelser, säger hon och visar en noggrann skiss över tågets samtliga vagnar där varje fordon fått en anvisad plats på en specifik vagn, säger Mona Bäck.

Bland förberedelserna ingår även en hel del snöskottning och inte minst en akut jakt på en gassvets för att kunna röja undan och göra plats för fordonen på de smala vagnarna.  

Totalt fraktas ett fyrtiotal fordon ombord och hemlängtan känns i luften. Soldaterna själva summerar vistelsen i Norrbotten som lärorik även om det stundtals bestått av en hel del snöskottning. 

– Men det är mindre blött här än hemma i Skövde, påminner Daniel Lindell och kisar upp mot den stålande vintersolen.