Femton fyller tio

I veckan var det tio år sedan Försvarsmakten började flyga med sin lätta helikopter, HKP15, och det firades med tårta i hangaren på Helikopterflottiljen. Under de tio åren har helikoptern används för en mängd olika uppdrag under över 29 500 flygtimmar.

Dennis Matsson och Dan Johannesson har svårt att tänka sig att helikopter 15 redan har tioårs-kalas.
Dennis Matsson och Dan Johannesson har svårt att tänka sig att helikopter 15 redan har tioårs-kalas.
Dennis Matsson och Dan Johannesson har svårt att tänka sig att helikopter 15 redan har tioårs-kalas. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Helikopter 15 är en italiensk Agusta 109 som finns i olika versioner runt om i världen. Helikoterflottiljen har 20 exemplar i två varianter, en sjöoperativ baserad i Ronneby och en markoperativ baserad i Linköping. Den sistnämnda används också av LSS/Flygskolan som utbildningshelikopter. Det är en avancerad helikopter med styrautomatik, skärmdisplayer med digital karta och utrustning för att kunna flygas i mörker.

En vanlig utformning i det svenska försvaret är två piloter och i kabinen två kulspruteskyttar alternativt operatörer för sonarbojar, värmesökande kamera eller annan typ av spaning. Helikoptern används även för materiel eller persontransporter, även avancerade sådana där vinsch eller nedfirning längst rep ingår. Att helikopter 15 kan utrustas med värmekamera betyder också att den ibland får hjälpa polisen med att leta efter försvunna personer.

Nya typer av uppdrag har hela tiden tillkommit under de tio åren i tjänst. Det är också en berest helikopter, inte bara runt om i Sverige. I tre perioder har helikopter 15 ingått i den europeiska marinstyrka som bevakar och skyddar sjöfarten vid Afrikas nordöstra hörn.  

Av de tre medarbetarna som var inblandade i den första flygningen arbetar två kvar i Försvarsmakten, tekniker Dennis Matsson och piloten Dan Johannesson. Dennis, som började som tekniker på Viggen, har arbetat vidare med helikopter 15 under hela tiden. Dan lämnade Försvarsmakten under några år men är sedan en tid tillbaka som lärare på Flygskolan och lär blivande piloter hur man flyger helikopter 15. Flygningen är ungefär den samma som för tio år sedan, säger han, även om tillförlitligheten på de elektroniska systemen är mycket bättre nu. Vad som förändrats är allt vad vi kan göra med maskinen.