Arctic Challenge Exercise 2019 är igång

I över en vecka har utländska förband funnits på plats i Luleå, Örland, Bodö, Rovaniemi, Jokkmokk, Hakkas och Gällivare för att genomföra de sista förberedelserna inför övningsstarten.
Några minuter efter nio på morgonen 22 maj lyfte så det första stridsflygplanet från Luleå Kallax flygplats för att påbörja övningens första flygpass.
– Det är många som har arbetat med övningen under lång tid och nu är vi äntligen igång, det känns väldigt skönt. Nu hoppas vi på en bra övning med kvalificerade moment som stärker den operativa förmågan och bygger säkerhet tillsammans med andra nationer, säger övningsledaren, överste Claes Isoz.

Övningen är igång. Några minuter efter nio på onsdagsmorgonen lyfte de första flygplanen från Luleå Kallax flygplats. Här ett svenskt Jas 39 Gripen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
"Det lika stora som unika övningsområdet med närheten mellan de tre huvudbaserna ger oss möjlighet att öva tillsammans på ett avancerat och mycket kostnadseffektivt sätt" säger övningsledaren, överste Claes Isoz. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
"Här uppe i norr har ni ett fantastiskt öppet luftrum med möjlighet att öva över väldigt stora ytor och det är något hela skvadronen ser fram emot under ACE. Och att vi är på plats med Typhoons trots att vi har väldigt fullt upp på många olika håll visar hur pass högt vi värdesätter den här typen av flygövningar med mycket kvalificerade motståndare" säger Matthew D’Aubyn, chef för sjätte skvadronen från RAF Lossiemouth, Skottland. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Brittiska Typhoons på plats på F 21 och Luleå Kallax flygplats Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
F-16 från US National Guard i South Carolina på plats på F 21 för att delta i ACE 19 Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
US National Guard i South Carolina på plats på F 21 för att delta i ACE 19 Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Jas 39 Gripen på F 21 och Luleå Kallax flygplats Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Brittisk personal har genomgång innan övningen startar Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Brittiskt C-130 "Hercules" lyfter från Luleå Kallax flygplats under övningens första dag Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Onsdag morgon och dags för första flygpasset under ACE 19. Gripen och F-16 taxar ut till startbanan. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Brittisk Typhoon lyfter från Luleå Kallax flygplats Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygtekniker kontrollerar Gripen-planet efter genomförd flygning Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
F-16 från McEntire Joint National Guard Base i South Carolina lyfter för att genomföra sitt första flygpass under ACE 19. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Nederländerna är på plats med Link 16, en taktisk datalänk som gör det möjligt att i realtid kommunicera krypterad information i form av bilder, talkommunikation, navigationsdata med mera mellan olika stridskrafter. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

Den multinationella flygövningen Arctic Challenge Exercise 2019, ACE 19 genomförs i norra Sverige, Norge och Finland 22 maj till 4 juni. I år är Sverige övningsledare och ansvarig för övningen som genomförs för fjärde gången inom ramen för det nordiska samarbetet och det Cross border-avtal som finns mellan länderna. Övningen är en vidareutveckling av tidigare års genomförda flygövningar och är planerad att genomföras vart annat år. I år deltar drygt 140 flygplan inklusive tankerflygplan och ledningsflygplan från nio olika länder. 

Två pass fem dagar i veckan från fyra baser i tre länder. I två veckor.

Under övningen flyger man från fyra baser, Luleå Kallax i Sverige, Bodö och Örland i Norge samt Rovaniemi i Finland. Varje dag genomförs två flygpass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Förmiddagspasset flygs i respektive land man befinner sig i. Under eftermiddagspasset korsar flygstyrkorna i Norge och Finland gränserna och tar sig in i det unika övningsområdet för ACE 19 - ett område som sträcker sig från Västerbotten i söder till några mil norr om Treriksröset. 

– Det lika stora som unika övningsområdet med närheten mellan de tre huvudbaserna ger oss möjlighet att öva tillsammans på ett avancerat och mycket kostnadseffektivt sätt, säger övningsledaren Claes Isoz.

ACE står högt i kurs

Delar av de amerikanska och brittiska förbanden har haft förstyrkor på Luleå Kallax flygplats i en dryg vecka för att ställa i ordning allt innan stridsflygplanen och övrig personal anlände. Den 16 maj landade de amerikanska F-16-planen från South Carolina National Guard och den 20 maj landade anlände de brittiska Typhoon-planen från Royal Air Force Lossiemouth, Skottland.

-Vi ser verkligen fram emot möjligheten att öva tillsammans med flera av våra allierade i Europa. Dels för att vässa oss själva men även för att utveckla samarbetet med övriga deltagande nationer. Under en sån här övning får vi möjlighet att dela såväl viktiga erfarenheter som taktik och idéer vilket i slutändan ytterst handlar om vår gemensamma säkerhet, säger chefen för sjätte skvadronen i Lossiemouth, Matthew D’Aubyn och fortsätter:

– Vi tycker själva att vi befinner oss väldigt långt norrut när vi är i norra Skottland. Nu har vi alltså flugit ytterligare två och en halv timme norrut och plötsligt är vi nästan de sydligaste europeiska deltagarna. 

– Här uppe i norr har ni ett fantastiskt öppet luftrum med möjlighet att öva över väldigt stora ytor och det är något hela skvadronen ser fram emot under ACE. Och att vi är på plats med Typhoons trots att vi har väldigt fullt upp på många olika håll visar hur pass högt vi värdesätter den här typen av flygövningar med mycket kvalificerade motståndare, säger Matthew D’Aubyn.

Kvalificerat motstånd både i luften och på marken

Under ACE får stridspiloterna, under ett och samma flygpass, samordna sitt flygföretag med över 50 andra plan från åtta länder, samtidigt som man möter en motståndare om 30–40 flygplan i luften, med ett tiotal olika flygplanstyper. Och efter varje flygpass sker en noggrann utvärdering av varje pilots uppträdande och handlingar. Utöver detta får piloterna även öva lufttankning, utsättas för ”störd” radio- och radarmiljö samtidigt som de ska bekämpa mark- och sjömål. 

Förutom hotet från motståndarna i luften finns även avancerade hot på marken i form av norska, tyska och amerikanska luftvärnsförband utgrupperade runt om i norra Sverige. På plats på Luleå Kallax flygplats finns den nederländska enheten National data link management cell, Nld-Ndmc, med Link 16 - en taktisk datalänk som gör det möjligt att i realtid kommunicera krypterad information i form av bilder, talkommunikation, navigationsdata med mera mellan olika stridskrafter.

ACE 19 är igång. Nu väntar två veckors intensiv och utvecklande övning, både i luften och på marken.