Första steget mot toppformen

Femkamparen Daniel karlsson ger sina bästa tips hur du lyckas med träningen

Många drömmer om att lätt flyta fram längs en sommarstig med snabba steg, njuta av härlig natur och känna sig stark och uthållig. Men verkligheten kan vara den motsatta. Det känns tungt, osmidigt och steget är orappt.

Sätt rimliga mål till en början så finns chansen att du slutar som en mästare. Foto: Anton Thorstensson/Försvarsmakten

Daniel Karlsson är avdelningschef på kadettbataljonen på Militärhögskolan Karlberg, landslagsman i militär femkamp och en av Sveriges bästa hinderbanelöpare, även kallat OCR (obstacle course running).

Daniel Karlsson har deltagit i nio VM i militär femkamp. Han vann militärt OS-brons i hinderbanestafett i Rio de Janeiro 2011. Daniel har sju SM-guld i militär femkamp, åtta FMM-guld fördelat mellan löpning, militär femkamp och stridshinderbana. Han vann dessutom Tough Viking i Malmö 2016 och kom tvåa i Tough Viking Tour 2016. Foto: Anton Thorstensson/Försvarsmakten

Tips till dem som har svårt att komma igång med löpning?
– Fundera på vilken typ av löpning du vill hålla på med, hitta det som passar dig. Sedan kan det vara bra att sätta ett träningsmål, kanske träna till ett lopp. Det är även lättare att träna tillsammans med någon som man är jämnbra med. Om någon väntar på en så är det enklare att ta sig ut. Viktigt att även ha bra utrustning, framför allt skor, som passar den löpning man vill syssla med. 

Hur mycket är lämpligt att träna?
– Satsar man på bra tider bör man ha tränat under vintern, antingen löpning, längdsskidor eller annan konditionsträning. Annars rekommenderar jag att träna minst två löppass i veckan, varav en distans och ett i form av intervaller. Utöver det är det bra att komplettera det med en annan form av träning som styrketräning, simning eller liknande.

Vanliga fällor att undvika?
– Att sätta för höga mål, framför allt när det gäller omfattningen av löpträningen. Det funkar inte att gå från noll pass i veckan till fem. Då blir det en överbelastning och risk för skador. En tumregel kan vara att inte öka mängden man springer med mer än tio procent per vecka. Att sätta för höga slutmål är också vanligt och leder även de ofta till samma problem eller till tappat sug när man av olika skäl inte kan hålla sin träningsambition.

Försvarsmaktsanställda har förutom rena löplopp även möjlighet att delta i Tough Viking som är ett hinderbanelopp.

Hur ska man förbereda sig för Tough Viking?
– När det gäller löpdelarna i sådana lopp sker de ofta i obanad terräng. Därför kan det vara klokt att träna i liknande terräng. Det stärker även muskulatur och fotleder som belastas mycket i den typen av löpning. Utöver det är det främst greppstyrkan som sätts på prov. Både när det gäller att hängande ta sig fram i olika hinder samt även klättra över hinder, avslutar Daniel.

Artikeln har tidigare publicerats i Försvarets forum nummer 2, 2018.