Helikopterflottiljen firade 20 år

1998 skapades Helikopterflottiljen genom sammanslagningen av arméns, marinens och flygvapnets helikopterresurser. På dagen 20 år efter invigningen firades flottiljen på Flygvapenmuseum där besökarna fick ta del av ett antal spännande föreläsningar om bland annat pensionerade helikoptrar. Bland de historiska föremålen stod några av dagens unga försvarsanställda och pratade med intresserade om hur det är att arbeta i Försvarsmakten nu för tiden.

Firandet på Flygvapenmuseum lockade folk av alla åldrar. Foto: Christian Graversen/Försvarsmakten
Stabschefen på Helikopterflottiljen Olle Mobergh berättade om sina erfarenheter av helikopter 4. Foto: Christian Graversen/Försvarsmakten

På Flygvapenmuseum i Linköping står tre maskiner som tidigare använts av Helikopterflottiljen. De presenterades i tur och ordning och Morgan Eklund var först att berätta om den kultförklarade helikopter 3, eller Huey, som den också kallas.

− Alla som sett en film om Vietnamkriget känner igen den här helikoptertypen, säger Morgan.

Morgan var en av de som flög i helikopter 3 när det begav sig och det råder inga tvivel om hans åsikter om den nu pensionerade maskinen:

− Helikopter 3 var verksam i nästan 40 år, en riktig trotjänare. Med lite underhåll och puts så håller den hur länge som helst.

Näst på schemat stod helikopter 4, den stora maskinen som under sin livstid jagade ubåtar med sonar, torpeder och sjunkbomber. Olle Mobergh berättar att det exemplar som står på museet är det andra som tillverkades och har faktiskt deltagit i filmen ”Dirty Harry” med Clint Eastwood.

Sedan har Flygvapenmuseum en lucka i sin utställning fram till helikopter 9, den sista i Sverige som var bestyckad med fasta vapensystem. Kenneth Karlsson berättar om den manöversnabba pansarvärnshelikoptern:

− Som ung pilot var den fantastisk att flyga, vi var sällan mer än 50 meter över trädtopparna, ofta lägre, och fick uppåt 300 flygtimmar var.

Helikopter 9 var en riktig lågsniffare och för att lära sig att flyga på ett säkert sätt hade man på övningsfältet i Kvarn byggt upp en bana med telefonstolpar och bomullstråd som piloterna fick träna i, utan risk för större konsekvenser vid ett misstag.

Dagen på Flygvapenmuseum lockade folk av alla åldrar, många av de äldre besökarna hade tidigare varit verksamma i Försvarsmaktens helikoptergrenar och kunde både fylla i och ställa intressanta frågor vid föredragen. För den yngre publiken fanns möjlighet att prova utrustningen från en helikopter 16-besättning.

Den nuvarande flottiljchefen, den sjunde i ordningen, överste Jonas Nellsjö avslutade födelsedagen med att prata om flottiljens uppgifter idag, och hur de 50 helikoptrar som finns i Försvarsmakten används på bästa sätt. För tjugo år sedan fanns det nästan tre gånger så många, 130 stycken, men numerär har bytts mot förmåga.