Två kadetter och en gruppchef rekar inför planerad minering av väg, ett moment som kräver noggrannhet, planering och tydlig ledning.
Foto: Haider Sudani/Försvarsmakten
Under övningen genomfördes fördröjande fältarbeten, där minering av väg hade en avgörande roll.
Foto: Haider Sudani/Försvarsmakten
Säkerhet står i fokus, avspärrningen har som syfte att avskräcka motståndaren från vägen. Riskhantering är en viktig del av utbildningen.
Foto: Haider Sudani/Försvarsmakten
En kadett ger sina soldater vidare direktiv. Sådana moment ger kadetterna möjlighet att utveckla sitt ledarskap och förstå hur teori omsätts i praktiken.
Foto: Haider Sudani/Försvarsmakten
Övningen gick ut på att skapa en så realistisk miljö som möjligt där kadetterna får öva på att leda i skarpa chefsroller, både på plutons- och gruppnivå, med verkliga motståndare, samtidiga händelser och flera faktorer att ta hänsyn till.
Under övningen organiserades ett tillfälligt sammansatt ingenjörkompani med tre plutoner anställda soldater ur Beredskapskompaniet vid Ing 2. Det deltog också en värnpliktig pionjärpluton från Skaraborgs regemente, P4. Kompaniet leddes på plutonsnivå av kadetterna vid Officersprogrammet, som just nu genomför sin verksamhetsförlagda utbildning på förbandet, och på gruppnivå av kadetter ur specialistofficersutbildningen. Medan kadetterna vid reservofficersutbildningen bemannade befattningar i kompaniledningen. På så sätt skapades ett sammanhang där samarbete, kommunikation och snabb anpassning var avgörande.
Fördröjande fältarbeten
Kompaniet utförde olika fördröjande fältarbeten såsom mineringar, blockeringar och vägförstöringar. Allt med målet att försvåra motståndarens framryckning och skapa tid för egna styrkor.
Övningsledare Johan Lindqvist beskriver betydelsen av övningen så här:
– De allra nyaste kadetterna får härifrån en mängd erfarenheter och situationer som vi sedan kan återkomma till under den fortsatta utbildningen. De har upplevt både fältarbetssituationer och stridssituationer, där båda delarna ger bränsle till fortsatt utveckling. De förstår i vilken kontext uppgifter ska lösas, vilket gör att de kan anpassa sig och ta till sig utbildningen ännu bättre.
Övningen blir därmed en viktig milstolpe, inte som ett avslut, utan som en startpunkt för vidare utveckling. För varje beslut, varje misstag och varje framgång formar framtidens yrkes- och reservofficerare – ledare som vet vad som krävs när det verkligen gäller.