Sedan augusti bedrivs den första delen av stridspilotutbildningen återigen på Flygskolan i Linköping. Under uppehållet har instruktörerna flugit in sig på det nya skolflygplanet (SK 40), men det har varit något som saknas.
– Första halvåret var det ganska kul med ett nytt flygplan och att lära sig något nytt, men efter det saknade vi eleverna. Man märker att de är en stor del av vår arbetsglädje, de kommer med så mycket positivism och med en entusiasm som smittar av sig. Den delen har vi saknat under den här tiden, helt klart, säger Michael Zettergren som är ställföreträdande divisionschef på Flygskolan.
Även framöver kommer stridspiloteleverna få de senare delarna av utbildningen i Italien, men de tycker att det känns bra att börja sin utbildning på Flygskolan i Linköping:
– Det är kul att få vara igång och få en känsla för ”flygvapenandan” på Flygskolan. Den har jag hört om innan och tycker att jag upplever redan nu, säger en av stridspiloteleverna.
Prisad pedagogik
En av de stora fördelarna med att utbildningen återigen hålls på svensk mark är att Flygskolan får större kontroll över utbildningen.
– När vi skickar iväg eleverna utomlands finns ofta fasta kursplaner som man går efter. När vi däremot håller utbildningen här på Flygskolan kan vi styra under utbildningens gång och om vi märker att det är vissa grejer som eleverna behöver mer av så kan vi styra om. Man får kontroll över vad eleverna får exakt för utbildning och vilken kvalitet den har, säger Michael Zettergren.
Dessutom skiljer sig Flygskolans pedagogik från andra länder.
– Vi försöker skapa en så stressfri miljö som möjligt för eleverna så att dom ska kunna ha full tillgång till inlärning. Det är vetenskapligt bevisat att man lär sig dåligt under stress, fortsätter Michael Zettergren.
”Som att lära ett barn att cykla”
I andra länder är det mer vanligt att låta stridspiloteleverna lära sig under stress eftersom de kommer att verka i en stressig miljö, men så arbetar man inte på Flygskolan. Där tycker man istället att man testat stresståligheten vid specialurvalet och om man klarar sig igenom det har man förmågan att hantera stressiga situationer. På Flygskolan ska de lära sig så mycket som möjligt och bli så bra som möjligt.
– Jag brukar tänka att det är som att lära ett barn att cykla. Om man stressar och skrämmer dem kommer det att ta lång tid innan de lär sig att cykla, men har dom väl lärt sig att cykla och blir bra på det – då kan man stressa dem. Då kommer de inte ramla i alla fall för då är de så pass duktiga på det, förklarar Michael Zettergren.
Och trots att eleverna bara är lite mer än en månad in i sin utbildning verkar den filosofin redan ha fått fäste:
– Den pedagogiken har jag hört om innan och tycker att jag upplever redan nu. Det känns skönt att veta att vi får med oss ett år härifrån. Då har man det att falla tillbaks på, även om det är en annan pedagogik som används i Italien. Då vet vi som grupp hur vi vill ha det och hur vi vill tänka, berättar en av stridspiloteleverna.