C-390 kommer att uppfylla Flygvapnets operativa behov av en långsiktig taktisk transportflygförmåga.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Nederländernas statssekreterare Gijs Tuinman, FMV:s generalsekreterare Mikael Granholm, Embraers VD Bosco da Costa, försvarsminister Pål Jonson, flygvapenchef Jonas Wikman, och Embraers Frederico Lemos.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Nederländernas statssekreterare Gijs Tuinman med försvarsminister Pål Jonson.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
C-390 är ett taktiskt transportflygplan för mellanlånga sträckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Flygvapenchefen Jonas Wikman poängterade att införandet är en milstople för Flygvapnet.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Signeringsceremonin genomfördes med Nederländerna och Embraer (i mitten).
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Transportflygplanet har en kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
FMV:s generalsekreterare Mikael Granholm poängterade att det europeiska samarbetet sparat både tid och kostnader vid anskaffningen.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Sverige ingår numera i C-390 familjen med Nederländerna, Österrike, Brasilien, Portugal, Ungern och Tjeckien.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
Portugisiska flygvapnet deltog med sin C-390.
Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten
På plats vid signeringsceremonin var bland andra försvarsminister Pål Jonson, flygvapenchef Jonas Wikman, FMV:s generalsekreterare Mikael Granholm, Nederländernas statssekreterare Gijs Tuinman, samt både nationell och internationell media.
– Med dess kapacitet kommer C-390 spela en nyckelroll i att stärka Sveriges nationella och internationella uppdrag och beredskap i turbulenta tider, säger försvarsminister Pål Jonson.
Dagens signering är ett efterlängtat steg i processen att ersätta nuvarande transportflygplan 84 Hercules. C-390 kommer att uppfylla Flygvapnets operativa behov av en långsiktig taktisk transportflygförmåga, samtidigt som Försvarsmakten stärker sin förmåga att snabbt transportera personal och materiel både nationellt och internationellt.
Flygvapenchefen Jonas Wikman betonade att svensk flygvapenhistoria skrivits idag och att C-390 är ett välkommet bidrag till det svenska flygvapnet.
– Det här är en viktig dag, en milstolpe och en språngbräda in i framtiden. För oss markerar detta en början på många sätt, vi är i en fas av förändring inom Flygvapnet där vi anpassar oss till nya utmaningar, säger flygvapenchefen.
Genom en gemensam upphandling med Nederländerna och Österrike gör Sverige en långsiktig satsning men med en påskyndad process. Eftersom Sverige kliver in i ett redan befintligt avtal kan flygplanen levereras snabbare.
– På det här sättet har vi sparat både tid och kostnader och vi kan även möta utmaningar tillsammans och samarbeta kring dem, sa FMV:s generalsekreterare Mikael Granholm.
Det nuvarande militära transportflyget har tjänat Försvarsmakten i 60 år och processen för att ersätta systemet har pågått under en längre tid. Ersättaren C-390 tillverkas av Embraer och är ett taktiskt transportflygplan för mellanlånga sträckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton.
Under ett försvarsministersmöte i Brasilien i november undertecknade försvarsminister Pål Jonson en avsiktsförklaring om ett utökat samarbete inom flygområdet.