Så ska nya kampanjen motivera unga kvinnor att göra militär grundutbildning

Måndagen 7 juni startar Försvarsmaktens attraktionskampanj. I år ligger fokus på att inspirera och öka kunskapen hos målgruppen om grundutbildning med värnplikt och ett fortsatt engagemang i Försvarsmakten.

Många ungdomar känner stor osäkerhet i början av livet. Det leder till många frågor, ska jag flytta hemifrån, ta körkort, plugga vidare, ut och resa eller göra värnplikt? 

Grundutbildning med värnplikt är en unik möjlighet att lära känna sig själv, utmanas och utvecklas. I kampanjen visar vi upp erfarenheterna du får hos Försvarsmakten, där de blir ett enkelt svar på frågan - vad ska jag göra?

Kampanjen som startar 7 juni och pågår till 4 juli ska främst gå i sociala medie kanaler, men även som utomhusreklam i form av stortavlor och affischer.

För att klara de uppsatta tillväxtmålen med de kompetenser som efterfrågas måste andelen kvinnor som genomför grundutbildning med värnplikt öka. Därför fortsätter Försvarsmakten att vända sig till unga vuxna med särskilt fokus på kvinnor.

Se mer på kampanjsidan