Hela Sverige ska försvaras

Norrbottens flygflottilj på plats i nedre Norrland

Som en del i arbetet att stärka förmågan att verka och försvara hela landet har Försvarsmakten utökat sin verksamhet i Jämtland, Västernorrlands län och Bottenhavet. Under de senaste månaderna har både armé-, flyg- och marinförband befunnit sig i området och genomfört allt från bevaknings- till dykuppgifter. Under vecka fyra var det Norrbottens flygflottiljs tur att verka i det strategiskt viktiga
– Försvarsmakten, och inte minst vi i flygvapnet, är beredda att med kort varsel agera med kraft i regionen om så krävs, säger Jesper Sundström, kommunikationschef vid F 21.

Jas 39 Gripen med Åre Östersund flygplats i bakgrunden Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
En rote Jas 39 Gripen över Östersund innan inflygning Foto: Försvarsmakten
Östersund från ovan. Åre Östersund flygplats till vänster i bild. Foto: Försvarsmakten
Jas 39 Gripen från F 21 passerar Åre Östersund flygplats Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
En tankar och en väntar. Den stora byggnaden till höger i bakgrunden var gamla matsalen på Jämtlands flygflottilj, F 4. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Soldater ur 333:e underhållsplutonens drivmedelstropp snabbtankade gripenplanen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
I väntan på att kollegan tankar. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygteknikerna har kontakt med piloten på marken via trådbunden radio. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Snart klart för start och färd ut i övningsområdet. Foto: Försvarsmakten
Flygplanen är på väg in och markpersonalen gör sig redo. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Media på plats på Åre Östersund flygplats. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Gammalt möter nytt. Saab 29 Tunnan utanför gamla matsalen får påhälsning av ungtuppen Jas 39 Gripen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Räddningspersonal från 33:e flygbaskompaniet på plats på Åre Östersund flygplats. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygtekniker från 32:a flygunderhållskompaniet i samspråk under snabbtankningen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Klart för start Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

Under veckan fanns en mindre styrka med flygtekniker, drivmedelssoldater och räddningssoldater från flottiljen på plats i Östersund för att se till att gripenplanen som utgick från hemmabasen i Luleå skulle kunna landa in, snabbtanka och sedan återigen lyfta för att genomföra flygverksamhet i området.

Flygningarna var tänkta att genomföras tisdag 21 och onsdag 22 januari men på grund av det hårda vädret på tisdagen fattades beslutet att ställa in verksamheten den dagen.

– Det var egentligen inga konstigheter. Under övningar i fredstid är flygsäkerheten alltid i fokus och den tummar man inte på. Att bli hängande i en fallskärm en kilometer upp i luften i vindhastigheter mellan 50 och 90 kilometer i timmen är definitivt ingenting någon vill vara med om. Då pratar vi mycket allvarliga skador, kanske till och med livshotande, säger Jesper Sundström.

Det såg ganska mörkt ut även för onsdagen men på morgonen hade blåsten mattats av en aning och då fattades beslutet att genomföra flygningarna som planerat.

De första gripenplanen startade från Luleå vid niotiden på onsdagsmorgonen och vid 10-tiden dök så två välbekanta siluetter upp på himlen en bra bit bort. Sakta men säkert ökade ljudvolymen för att nå sin topp när de två planen passerade rakt över Åre Östersund flygplats och bröt formationen för att landa in. Efter snabbtankning bar det åter iväg ut i flygområdet som sträckte sig från Östersund i väst, Sollefteå i öst och upp mot gränsen till Västerbotten.

Normal verksamhet - på annan plats

Ute i flygområdet genomfördes bland annat lågflygning och markmålsanfall, något som man övar på nästan dagligdags uppe i Norrbotten och Västerbotten. Nu genomförde man samma typ av verksamhet, fast i ett område man inte övar i särskilt ofta.

– När vi väl kunde genomföra flygningarna gick allt enligt plan och vi löste våra uppgifter utan problem. Vi har hela tiden haft bra kontakt med flygledningen på Åre Östersund flygplats och det var väldigt lugnt på flygplatsen så såväl landning, tankning och start flöt på bra. Sen är det ju alltid kul att landa på andra ställen än de man är van vid, särskilt på en gammal anrik flottilj. Nu vet jag inte när en Jas 39 Gripen landade där senaste men det känns kul att få landa in och väcka den gamla flottiljen till liv igen för en stund, berättar piloten Mats som var den som landade in först av alla.

Flygvapnet bedriver en rörlig verksamhet och ska kunna verka från såväl militära och civila flygplatser samt från så kallade vägbaser.

– Det här är en bra möjlighet för oss att öva på att flyga från en för oss helt ny civil reservbas med allt vad det innebär i form av planering och förberedelser. Allt har flutit på bra och vi har haft ett mycket bra samarbete med personalen från Swedavia, Luftfartsverket och Frösö Park, avslutar Jesper Sundström.