Full leverans och avveckling för transportflygförbandet i Mali

Hos transportflygförbandet i Mali, FM 02, pågår verksamheten för fullt. Tunga fordon, FN-trupper, förnödenheter, civila passagerare och tyvärr även stupade och skadade soldater är några exempel på vad förbandet transporterar. Men samtidigt som alla delar av förbandet arbetar för att leverera transportflygförmåga till FN-insatsen Minusma, så håller de också på att avveckla sig själva.

Håkan, logistikofficer på FM 02, arbetar ofta i pannlampans sken. Foto: Jenny Kardell Sjöö/Försvarsmakten

Om ett par veckor byts den svenska flaggan på Camp Bifrost ut mot den belgiska, och FM 02 lämnar insatsområdet. Den sista flygningen för Minusma kommer att ske bara några dagar
innan hemrotation.

Att det bara är några veckor kvar av insatsen märks hos många i FM 02. Nedräkning pågår mot att återse nära och kära och få välbehövlig återhämtning. Men för vissa började faktiskt avvecklingsarbetet innan insatsen startade för snart sex månader sedan.

— När vi höll på att planera och förbereda på hemmaplan så diskuterade vi också hur vi skulle ta hem allting, berättar Håkan Sköld som är en av två logistiker i FM 02.

— Man kan tycka att det bara är att göra samma sak som när allt skulle transporteras hit, fast tvärtom, men riktigt så enkelt är det inte. Det är ständigt nya förutsättningar som måste hanteras, exempelvis flyg hem till Sverige som inte går som det var tänkt från början. Då är det inte bara att beställa ett nytt. Men vi får väldigt bra stöd av JSS, Joint Service Support, den organisation på hemmaplan som stödjer internationella insatser med bland annat materielförsörjning och transporter mellan Sverige och insatsområdet.

En del av det som ska tas hem måste hanteras enligt särskilda regelverk. Det handlar exempelvis om olika typer av farligt gods, ammunition, litiumbatterier och syrgas. Vissa typer av ammunition får inte blandas på samma flygplan. Det kräver noggrann planering och mycket samverkan att få allt rätt.

Till stöd på plats i Bamako finns den nationella stödenheten, NSE.

— Vi får väldigt bra support från dem. Vi är ju bara två logistiker och det är skönt att kunna få både handkraft och hjälp med att hitta lösningar från andra inom samma kompetensområde, säger Håkan.

70 ton ska hem

Förutom Herculesflygplanet och personalen är det ungefär 70 ton materiel som ska hem. 

— Den stora utmaningen är alla olika typer av materiel och sättet de måste hanteras på. Det är flygunderhållsmateriel, vapen och ammunition, sambandsmateriel, hemlig materiel och personlig utrustning. Det är komplext, men också väldigt roligt, berättar Håkan.

— 70 ton kan låta mycket, men vi är ett slimmat förband när det gäller materiel. Det var en medveten planering från början, grundat i stor erfarenhet från transportflygenheten på F 7 (Skaraborgs flygflottilj) om vad som behövs för att göra en sådan här insats.

70 ton materiel ska hem. Allt korrekt packat, uppmärkt, sanerat och sorterat. Foto: Jenny Kardell Sjöö/Försvarsmakten


Arbetet de sista veckorna handlar dels om att rent fysiskt packa och flytta saker som ska hem. Håkan och hans logistikassistent Martin jobbar ofta i pannlampans sken, sena kvällar när värmen är mindre påtaglig.

Dels handlar det om att koordinera mellan en rad olika funktioner: Försvarsmaktens logistik (FMLOG) som ska hantera all materiel från det att förbandet lämnar Mali till dess att alla saker är åter i Sverige, sanerade, reparerade, på rätt hyllor och redo att användas igen. Movcon som ska planera alla transporter, från Mali och vidare i Sverige. F 7 som är uppsättande förband. Men också med det belgiska förbandet som tar över efter FM 02, och med den norska campsektionen som driver Camp Bifrost där transportflygförbanden bor.

De stöttar också Håkan och Martin med en veterinär som kontrollerar att det som skickas hem är sanerat enligt gällande regelverk. Allt från ryggsäckar och kängor till containrar ska rengöras, så att inga skadedjur, sporer eller liknande följer med hem till Sverige. Ett grannlaga arbete - alla som har kommit i kontakt med den dammliknande röda sanden i Mali vet hur den tar sig in överallt.

Full leverans in i det sista

FM 02 genomför sin sista flygning för Minusma fredagen den 11 maj. Dagen därpå genomförs överlämningsceremoni med det belgiska förbandet, som ska stå redo att flyga på måndagen, samtidigt som FM 02 åker hem. Det som behövs för att planera och genomföra flyguppdragen måste därför vara fullt tillgängligt in i det sista.

— Det blir väldigt mycket jobb koncenterat till några få dagar. Att kraftsamla är ett klassiskt militärt uttryck, och här handlar det verkligen om att genomföra en gedigen och exakt planering så att vi kan kraftsamla de allra sista dagarna, konstaterar Håkan.

— Jag har fått förmånen att vara med hela resan, från det att vi började planera och förbereda på hemmaplan, via hela genomförandet och sedan den avveckling vi är inne i nu. Det har varit otroligt lärorikt.