Kabeln som stoppar

Under Arctic Challenge Exercise deltar flera olika typer av stridsflygplan. Ett av dessa är F-16 Fighting Falcon, men för att de ska kunna delta krävs specifika förberedelser. 

150528 ACE 15. Tyler Myers kontrollerar MAAS-systemet.
150528 ACE 15. Tyler Myers kontrollerar MAAS-systemet.
Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten

Personalen som löser det anlände två veckor innan övningen startade. Deras uppgift är att installera ett system som går under namnet − MAAS (Mobile Aircraft Arresting System). Ett system som används när F-16 Fighting Falcon landar och måste finnas på plats innan stridsflygplanen anländer. Om det krävs kan flygplanet fälla ner en krok och stanna genom att kroka fast sig i en kabel som är spänd över slutet av landningsbanan.

– Vi har anpassat oss efter flygtidtabellen och jobbat nattetid med att installera systemet, säger Tyler Myers, electrical power production.

Systemet är uppsatt på varsin ända av rullbanan.

– Om det uppstår något fel med planet, exempelvis bromsarna, har F-16 Fighter Falcon en krok som faller ner och griper tag i kabeln. Systemet stoppar planet och räddar både piloten och flygplanet.

Under övningen ansvarar enheten för driften.

– Varje morgon genomför vi dagliga kontroller, exempelvis bränsle, olja och bromstryck. Sedan är det flygledartornet som meddelar oss vilken kabel de vill att vi ska dra ut. Efter det gör vi det som behövs för att F-16 Fighting Falcon ska kunna landa.