Transportflygningar till stöd för insatsen i Mali

Till stöd för etableringen av den svenska insatsen i Mali, som börjar på allvar nästa år, har F 7 flugit transporter med C-130 Hercules (Tp84) under två veckor i november. Förbandet har varit baserat i huvudstaden Bamako och dagligen flugit personal och materiel till Timbuktu där den svenska campen är under etablering.

Arbetshästen C-130 Hercules (Tp84) på flygplatsen i Timbuktu. Afrikas röda sand är aldrig långt borta.
Arbetshästen C-130 Hercules (Tp84) på flygplatsen i Timbuktu. Afrikas röda sand är aldrig långt borta.
Arbetshästen C-130 Hercules (Tp84) på flygplatsen i Timbuktu. Afrikas röda sand är aldrig långt borta. Foto: Försvarsmakten
Last efter last transporteras till Timbuktu.
Last efter last transporteras till Timbuktu. Foto: Försvarsmakten
Lastmästarna får slita hårt i värmen när lasten ska av, eller på flygplanet.
Lastmästarna får slita hårt i värmen när lasten ska av, eller på flygplanet. Foto: Försvarsmakten
I avsaknad av ändamålsenliga lokaler så får genomgångar ibland hållas utomhus.
I avsaknad av ändamålsenliga lokaler så får genomgångar ibland hållas utomhus. Foto: Försvarsmakten

Byggandet av campen för den svenska styrkan, som i början av nästa år ska vara på plats i Mali, är i full gång. Som ett led i etableringsarbetet har Försvarsmakten genom F 7 under två veckor flugit transporter med två C-130 Hercules (Tp84). Lasterna var inledningsvis personal och personlig utrustning för att efterhand mer övergå till tyngre materiel som elverk, luftkonditioneringsanläggningar och lastutrustning.

I början av november inledde de 17 personerna i transportflygförbandet flygningarna i Mali. Från basen i Bamako, Malis huvudstad, har dagligen flera flygningar gjorts till Timbuktu. Flygningarna som tar ungefär en och en halv timme enkel väg har endast genomförts på dagtid, detta bland annat på grund av begränsningar i mörkerkapaciteten.

Känner sig välkomna

En av utmaningarna har varit att starta upp verksamheten på plats med allt vad det innebär i form av logistik för förbandet, transporter till och från förläggning, tillgång till flygbränsle och kontorsutrymmen samt att hålla förbandet fritt från bland annat magåkommor. Därför har man under uppdragen i huvudsak förlitat sig på medtagna stridsportioner, så kallade ”rations”.

Överstelöjtnant Per Carlemalm, som är förbandschef, berättar att de känt sig välkomna i Bamako och att han uppfattar att lokalbefolkningen är positiva till FN:s närvaro. Han berättar också att den största farhågan under uppdragen har varit att ett flygplan ska gå sönder och bli stående på flygplatsen i Timbuktu. Där finns inga möjligheter till bevakning eller skydd av flygplanet. I Timbuktu finns inte ens en fungerande flygtrafikledning. Rutinen är att man flyger över och kontrollerar att banan ser bra ut. Gör den det så kan man landa.

Detta var det första uppdraget i Mali, men med all säkerhet inte det sista. Transport- och specialflygenheten på F 7 planerar redan nu för nästa uppdrag.