Nya helikoptern har landat

Efter att ha flugit från fabriken i Finland, via första helikopterskvadron i Luleå, finns nu den första insatsberedda helikopter 14 på Malmen. Maskinen lämnades formellt över till Flygvapnet idag och flottiljchefen överste Magnus Westerlund konstaterade att det var ännu en milstolpe i Helikopterflottiljens historia som nu passerades.

Den nya helikoptern landade för första gången på Malmen.
Den nya helikoptern landade för första gången på Malmen.
Den nya helikoptern landade för första gången på Malmen under förra veckan. Foto: Lasse Jansson/Helikopterflottiljen
Flottiljchefen överste Magnus Westerlund tar emot loggboken från major Owe Börjes från Materielsystemkontoret.
Flottiljchefen överste Magnus Westerlund tar emot loggboken från major Owe Börjes från materielsystemkontoret. Foto: Lasse Jansson/Helikopterflottiljen

Helikopterflottiljen har under flera år haft fyra stycken helikopter14 i ett grundutförande som lämpar sig för flygträning. Den nya versionen är den första som har uppdragsutrustning för att kunna genomföra markoperativa uppdrag. Den kommer att flyga på Malmen fram till mars-april då överflyttningen av helikopter 14-systemet till helikopterskvadronerna i Ronneby och Luleå påbörjas. Ytterligare fyra helikoptrar av den här versionen är planerade att levereras under 2014.

Tack vare ett helt nytt taktiskt system är den nya helikoptern en allvädershelikopter, dag som natt. Till de nya systemdatorerna hör bland annat displayer med digitala kartor, väderradar och Electro Optiska Sensorer som kamera, värmesökare och laseravståndsmätare. Helikoptern är också utrustad med ett avisningssystem för att kunna flyga på höga höjder och i låga temperaturer. För att kunna verka under ogästvänliga förhållanden finns, liksom på helikopter16, ett varnings- och motmedelssystem. Systemet varnar för robotar och har olika system för att ”lura” dem beroende på om roboten är radar- värme- eller laserstyrd.

Till uppdragsutrustningen hör att helikopter14 har en nedfällbar lastramp längst bak för att snabbt kunna lasta från tre olika håll eller för att kunna släppa last från luften. En lastkrok kan ta hängande last under helikoptern och en vinsch på var sida kan vinscha last eller personer. Olika konfigurationer i kabinen kan ta upp till nio bårar eller 20 sittande personer med mindre bagage. Fullt utrustade soldater med kringutrustning får det plats tio stycken av och om de måste lastas ur snabbt finns fyra rep som de kan glida ner på när helikoptern fortfarande är i luften, så kallade fastrope.