Kompletterande förmågor

Under övningen JC 13 har mekaniserade förband fått utmanande uppgifter som kräver samarbete med ingenjörsförband. För att kunna fungera tillsammans i en skarp situation måste man också öva tillsammans, vilket också har varit i fokus under den gångna veckan.

Ingenjörbandvagnen bryter väg igenom ett minfält för att skapa möjlighet för stridsfordonen att snabbt fortsätta framåt.
Ingenjörbandvagnen bryter väg igenom ett minfält för att skapa möjlighet för stridsfordonen att snabbt fortsätta framåt.
Ingenjörbandvagn 120 bryter minor för att de mekaniserade förbanden ska kunna passera. Foto: Johan Sjödin

De mekaniserade kompanierna från Skaraborgs regemente, P 4 har under JC 13 övat i stationssystem där de har fått ta sig an olika uppgifter, bland annat anfall genom minering. Detta har man gjort tillsammans med en ingenjörspluton från Göta ingenjörregemente, Ing 2, och deras nya ingenjörbandvagn 120. Ett fordon som tillförts Ing 2 ganska nyligen och tack vare den också förmågan att bryta minor maskinellt, vilket medför ett uppsving i effektivitet.

— Vi övar på att tillsammans på bästa sätt kunna ta oss igenom ett minerat område, säger Jan-Erik Olsson som arbetar som stabschef på 41:a mekaniserade bataljonen från Skaraborgs regemente. Vi ska träna upp vårt flöde så att vi blir bra på att genomföra det här snabbt och effektivt.

Att kunna agera tillsammans med andra förband är en nyckel i att kunna lösa mer komplexa uppgifter då de olika specialinriktningarna kompletterar varandra. Större övningar som JC 13 blir då nödvändiga för att kunna skapa dessa möjligheter till samträning.

—Det mest önskvärda när det gäller mineringar är såklart att gå runt, men ibland har man inget val och måste ta sig igenom ett område som är fullt av minor. Då gäller det att man vet hur man ska göra och att man kan göra det snabbt så att det utsatta läget blir minimialt, säger Jan-Erik Olsson. Här har ingenjörerna en förmåga som vi inte har och då krävs att vi kan fungera tillsammans.

Öva för snabbhet

Stridsfordonskompaniet som behöver ta sig igenom mineringen bereder vägen för ingenjörsbandvagnen och förser den med skydd genom direkt och indirekt eld.

—Behovet av snabbhet medför att alla delar måste finnas ordentligt på plats innan man påbörjar själva brytningen, säger Jan-Erik Olsson. Därefter kan bandvagnen gå fram och plöja upp marken så att de minor som döljer sig i den undanröjs och de mekaniserade förbanden kan ta sig fram.

Själva genomförandet för ingenjörsbandvagnen går sedan snabbt när det väl går igång för att följas av en passering av stridsfordonen genom det rensade området.