Hemlig färdväg, navigering i militärled

I Sveriges skärgård gömmer sig många hemliga markeringar som för den ovetande inte väcker någon som helst uppmärksamhet. Markeringarna hjälper till vid navigeringen i flottans hemliga militärleder. Lederna hålls fria från mineringar och andra hot så att det alltid finns en säker väg in till fastlandet och ut till fritt hav.

Östersjön 20131112. Navigation i militärled. Sjunkbombfällning från HMS Sundsvall. Andra deltagande fartyg var HMS Djärb, HMS Visby, HMS Malmö och Uusima
Östersjön 20131112. Navigation i militärled. Sjunkbombfällning från HMS Sundsvall. Andra deltagande fartyg var HMS Djärb, HMS Visby, HMS Malmö och Uusima
HMS Djärv fäller sjunkbomber Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
Östersjön 20131112. Navigation i militärled. Sjunkbombfällning från HMS Sundsvall. Andra deltagande fartyg var HMS Djärb, HMS Visby, HMS Malmö och Uusima
Den svenska kusten övervakas ständigt. Bevakningsbåtarna har många dagar till sjöss för havsövervakning. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
Östersjön 20131112. Navigation i militärled. Sjunkbombfällning från HMS Sundsvall. Andra deltagande fartyg var HMS Djärb, HMS Visby, HMS Malmö och Uusima
Skärgården tar slut och så även militärleden. Nu väntar sjunkbombsövning med övningens andra fartyg. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
Östersjön 20131112. Navigation i militärled. Sjunkbombfällning från HMS Sundsvall. Andra deltagande fartyg var HMS Djärb, HMS Visby, HMS Malmö och Uusima
Det gäller att kunna ha många bollar i luften samtidigt som Navigationsofficer. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten

Övningen Swenex 13-2 är inne på sluttampen och den aktivitet som sker ombord på HMS Djärv är bland annat navigation i militärled. Sjökortet, som är hemligt, är fullproppat med streck och olika symboler. Det gäller att ha koll på allt för Navigationsofficeren, NO, som styr fartyget. Bara någon meter fel kan innebära att fartyget kan gå på grund. Fartyget förflyttar sig fram över vågorna i 20 knop vilket innebär cirka 40 kilometer i timmen. Det kanske inte låter så snabbt men till sjöss finns inga vägar med kritstreck i mitten som talar om när du är på väg åt fel håll, den uppsikten måste NO ha. Som NO är det bra att kunna ha många bollar i luften samtidigt.

En annan parameter som påverkar navigationen är vädret. Det blir svårare att upptäcka alla markeringar som lätt kan försvinna när vågorna är höga. Vi människor påverkas också negativt, jobbet ombord försvåras. En enkel sak som att sova eller gå på toaletten kan bli ett stort och svårt projekt när fartyget stampar fram i tre meter höga vågor. Som tur är bjuder dagens väder på sydliga vindar med vågor som märks men inte stör. 

HMS Djärv har en åtta man stor besättning och bara i år så har fartyget varit ute till sjöss i cirka 50 dygn. Oftast rör det sig om skarpa uppdrag såsom havsövervakning eller spaningsuppdrag. Men idag är det övning och förflyttningen i militärleden ska ta fartyget till nästa moment som är sjunkbombsfällning.

NO hittar alla markeringar, skärgårdens öar börjar försvinna vilket tyder på att snart är det öppet hav och att militärleden är slut. Han kan pusta ut men bara för en kort stund, nu påbörjas nästa moment där HMS Djärv ska fälla sjunkbomber.