På patrull i luften

Polisen ansvarade för säkerhetsarbetet i samband med president Obamas besök i Stockholm. Även Försvarsmaktens engagemang var stort.

– Vår uppgift var att patrullera och övervaka det restriktionsområde som upprättades i luftrummet över Stockholm med omnejd, säger Tobhias Wikström divisionschef vid 211:e stridsflygdivisionen.

211:e stridsflygdivisionen fanns tillgängliga såväl på marken som i luften under President Obamas besök.
211:e stridsflygdivisionen fanns tillgängliga såväl på marken som i luften under President Obamas besök.
211:e stridsflygdivisionen fanns tillgängliga såväl på marken som i luften under President Obamas besök. Foto: Försvarsmakten

Måndagen den 2 september, ombaserade huvudstyrkan av personalen till Uppsala för att vara redo att ta emot och förbereda Gripenplanen för kommande uppgifter. Gripenplanen landade på Ärnabasen i Uppsala under tisdagen – redo att utföra uppgifter under presidentens besök.

De aktuella dagarna var annorlunda för divisionschefen. Tre flygpass flög han för att öka säkerheten under Presidentens besök.

– Vi är vana att med vår normala verksamhet hemma på flottiljen eller incidentberedskapen vara de som står i centrum. Denna gång har vi varit en bricka i säkerhetsarbetet, säger han.

Insatsen innebar även att föröva hur ett hot skulle hanterats om polisen begärt stöd enligt ”Lagen om Försvarsmaktens stöd till Polisen vid terrorismbekämpning”, något som denna gång inte blev aktuellt.

– Det känns stimulerande och roligt att fått vara med. Jag har för första gången haft användning för den utbildning jag fått av polisen som är ämnad att användas vid denna typ av tillfällen, men jag har inte behövt effektuera det, säger Tobhias Wikström.

Under ett uppdrag flög piloterna med Jas 39 Gripen i patrullbanor på hög höjd över Stockholm med omnejd och där, tillsammans med stridslednings- och luftbevakningscentralen, bevakades luftrummet.

Via Länk 16 förmedlades den aktuella luftlägesbilden till piloterna och Tobhias Wikström berättade att luften var mycket trafikerad. Civila passagerarflygplan med giltiga färdplaner hade tillträdestillstånd till det tillfälliga restriktionsområde som upprättades ovanför Stockholmsområdet.

– Det var väldigt mycket flyg i luften. De flyg som klassificerades som ”okänt” identifierade vi. Vi behövde avvisa något främmande flyg, berättar han.

Har F 21 piloter eskorterat Air Force One?

– Nej. Vår målsättning var att verka tillbakadraget i det dolda genom att finnas i luften på hög höjd. Det viktigaste var att vi fanns tillgängliga såväl på marken som i luften om polisen haft behov, avslutar han.