Alla Gripen levererade till Thailand

I början av september levererades de sista tre JAS 39 Gripen C som köpts av Thailand. F7 stöttade med bland annat gripenpiloter och teknisk personal som under den långa resan ansvarade för underhåll, klargöring och bevakning. Planeringen startade på Högkvarteret redan 2012 och det är många delar som måste vara helt klara innan flygplanen kan lämna startbanan i Linköping.

I början av september 2013 flögs de sista tre, av totalt tolv, Gripen från Linköping till Thailand. En C-130 Hercules följde redan med bland annat tekniker, sjukvårdspersonal och personal ur flygterminalpluton.
I början av september 2013 flögs de sista tre, av totalt tolv, Gripen från Linköping till Thailand. En C-130 Hercules följde redan med bland annat tekniker, sjukvårdspersonal och personal ur flygterminalpluton.
Nu har samtliga tolv flyplan levererats till Thailand. Foto: Försvarsmakten
I början av september 2013 flögs de sista tre, av totalt tolv, Gripen från Linköping till Thailand. En C-130 Hercules följde redan med bland annat tekniker, sjukvårdspersonal och personal ur flygterminalpluton.
På nätterna bevakades flygplanen av teknikerna. Foto: Försvarsmakten
I början av september 2013 flögs de sista tre, av totalt tolv, Gripen från Linköping till Thailand. En C-130 Hercules följde redan med bland annat tekniker, sjukvårdspersonal och personal ur flygterminalpluton.
På fenan syns den thailändska divisionens märke - Hajen. Foto: Försvarsmakten

– Reservdelar, regelverk runt transport med farligt gods, diplomatiska tillstånd – allt sådant måste vara klart innan vi kan påbörja transporten, säger Ronny Hagman, tekniker på 2.flygunderhållskompaniet. Ronny var transportledare för den C-130 Hercules som följde resan med bland annat tekniker och sjukvårdspersonal.

Det var en lång resa. Från Linköping gick första etappen till Thessaloniki i Grekland. Därefter gjordes stopp och övernattningar i Aqaba, Jordanien – Doha, Qatar – Muscat, Oman – Chennai, Indien – Port Blair, Indien – och till sist Wing 7 i Surat Thani, Thailand. Och arbetsdagarna slutade heller inte 16:30. Flygplanen ska underhållas och klargöras, personalen ska äta och övernatta. Dessutom övervakade teknikerna flygplanen på nätterna.

I det stora hela gick leveransen bra även om allting inte var helt smärtfritt.

– Det är så mycket som ska fungera så det vore konstigt om en sådan här lång resa flöt på utan några problem alls, säger Ronny Hagman. Det kan exempelvis handla om diplomati eller mat och övernattningar…eller flygunderhåll.

Hagman syftar på blixtnedslag i flygplanen när piloterna var tvungna att passera ett molnområde på väg mot Port Blair. Vid okulär besiktning efter landning i Port Blair konstaterades att flygplanen fått brännmärken men inte blivit allvarligt skadade. Det enda som behövde åtgärdas var en roderskada som vädertätades innan resan kunde fortsätta mot Thailand.

Den 4 september landade flygplanen på Wing 7 i Surat Thani och en vecka senare hölls en ceremoni med anledning av att samtliga tolv flygplan levererats.

Övrig personal som stöttade under flygtransporten var bland andra 254:a flygterminalplutonen från F 21 i Luleå och Försvarshälsan från P 4 i Skövde.