Äntligen mörkt

Ett säkert hösttecken är att Helikopterflottiljen börjar med mörkerflygningar efter sommaren. Att kunna flyga i mörker är ett sätt för helikopterpiloterna att kunna skydda sig mot att bli upptäckta.

Uppdragsspecialisten är sist in i helikopter innan det är dags att starta. Här i HKP16. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
HKP14 klar att lyfta i mörkret. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Närstudie av NVG i cockpit på en HKP14. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Den här veckan började Helikopterflottiljen med mörkerflygningar i Linköping och Ronneby och om två veckor börjar man även i Luleå. Flygningarna får ske måndag till torsdag fram till klockan 22:00 men i normala fall blir det en eller två kvällar i veckan.

De ljusförstärkare som används, så kallade Night Vision Goggles, är monokroma, det vill säga att de visar omgivningen i enbart en färg. De fästs med ett enkelt handgrepp på den ordinarie hjälmen för att vid behov fällas ned framför ögonen. En motvikt bak på hjälmen gör att balansen inte ändras.  Instrumentbelysningen i cockpit ändras också för att ljuset inte ska bli för starkt. Lamporna på utsidan av helikoptrarna kan slås om till IR-läget så att piloterna i en formation kan se övriga helikoptrar, utan att bli sedda från marken.

Det är inte bara i mörker som NVG kan vara användbara, berättar ställföreträdande chefen för helikopterbataljonen Ulf Landgren.

-När man landar i snö, till exempel under fjällräddning som första skvadronen i Luleå måste kunna hjälpa till med, kan det bli mycket dålig sikt på grund av yrsnö. Då hjälper det om piloten använder NVG.