Utbildning av thailändska tekniker klar

Onsdagen den 26:e juni fick de tio thailändska teknikerna sina diplom efter genomförd On Job Training (OJT) på Skaraborgs flygflottilj. Efter ungefär fyra och en halv månad i Halmstad och nu sex månader på Såtenäs har de tillräckliga kunskaper för att kunna påbörja sitt jobb på flygbasen i Surat Thani i södra Thailand.

Efter drygt tio månaders utbildning i Sverige är teknikerna nu klara att resa hem till Wing 7 i Surat Thani. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Serviceplutonchef Michael Stor är nöjd med utbildningen och de thailändska eleverna. Foto: John Lidman/Försvarsmakten

Utbildningen började som vanligt på FMTS i Halmstad, där de tjugo thailändska teknikerna fick sin teoretiska utbildning. När detta var klart skickades eleverna på OJT. Denna gång delades de upp i två grupper varav den ena åkte hem till Thailand för att göra sin OJT på plats, och den andra åkte till F 7.

På F 7 har eleverna fördelats både på första och andra kompaniet. Tidigare har varje elev varit knuten till en svensk tekniker, men de senaste utbildningsomgångarna är det flera som delat på ansvaret, vilket också fungerat. Och de är nöjda med de thailändska teknikerna.

– Jag tycker att det gått bra, säger Michael Stor, serviceplutonchef på 2.komp. De är väldigt lätta att ha att göra med. De lyssnar och det är ordning och reda.

Sektionsvis utbildning

OJT-pärmen är indelad i sektioner. Eleverna ska genomföra alla moment – från att ha koll på delsystemen i motorn till att gå på linjen och att köra motorstart. Eftersom alla flygplan har olika status och genomgår service vid olika tillfällen följer inte alla elever samma schema utan genomför de obligatoriska sektionerna i varierande ordning. Huvudsaken är att alla elever hunnit med alla moment när kursen är slut.

En utmaning med att utbilda utländska elever är den kulturella skillnaden. Det är lång väg hem och pressen kan vara stor. Sen är det naturligtvis också en hake med de olika klimaten. Den thailändska flygbasen Wing 7 i Surat Thani har en dagstemperatur i januari på närmare 30 grader. Men i Sverige ska det klargöras flygplan även om det är minus 15 grader och blåst, så respekt måste finnas att eleverna inte är vana vid de arbetsförhållandena.

– Skillnaden i klimatet var lite av en chock för oss, säger Flight Lieutenant (svensk motsvarighet – kapten) Sirisawat "Bang" Treenusont.

En annan utmaning är kommunikationen.

– En utmaning är ju såklart språket. Vi måste förstå varandras engelska och dessutom kommunicerar vi på lite olika sätt. Det tar ett tag att komma in i det men sedan funkar det bra. Det är en del av det roliga med att utbilda utländska elever, säger Michael.

Totalt har Halmstad utbildat 60 thailändska, 120 ungerska och 100 tjeckiska tekniker. Många av dessa har sedan genomfört OJT på F7. De övriga har varit antingen på F 17 i Blekinge eller åkt hem till Thailand. Michael Stor på 2.komp ser gärna fler utbildningsomgångar med utländska tekniker.

– Det är en rolig uppgift som är bra både för F 7 och för oss tekniker. Man måste vara skärpt. Vi är skärpta.