Liten grupp fixar de tunga grejerna

När tunga saker och stora volymer ska fraktas är det Afghanistanstyrkans tunga transportenhet som griper in.– Vi har minst sagt fullt upp. Varje dag är det något nytt spännande som händer, säger föraren Hjalmar Arnal Smith.

Tung transport på vägen mellan svenska campen vid Mazar-e-Sharif och den amerikanska basen Mike Spann. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Hjalmar Arnal Smith rattar den stora tunga lastbilen nästan dagligen på och genom sandiga vägar i norra Afghanistan.
Hjalmar Arnal Smith rattar den stora tunga lastbilen nästan dagligen på och genom sandiga vägar i norra Afghanistan. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Inne på en av de baser som tunga transport regelbundet besöker kan den personliga skyddsutrustningen lättas.
Inne på en av de baser som tunga transport regelbundet besöker kan den personliga skyddsutrustningen lättas. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Förutom chefen Niklas Pettersson och föraren Hjalmar Arnal Smith består tunga transportenheten av Hampus Svensson, Tim Svensson, Mattias Lövgren och Ellen Samuelsson.
Förutom chefen Niklas Pettersson och föraren Hjalmar Arnal Smith består tunga transportenheten av Hampus Svensson, Tim Svensson, Mattias Lövgren och Ellen Samuelsson. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Hjalmar Arnal Smith rattar den stora tunga lastbilen nästan dagligen på och genom sandiga vägar i norra Afghanistan. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Inne på en av de baser som tunga transport regelbundet besöker kan den personliga skyddsutrustningen lättas. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten
Förutom chefen Niklas Pettersson och föraren Hjalmar Arnal Smith består tunga transportenheten av Hampus Svensson, Tim Svensson, Mattias Lövgren och Ellen Samuelsson. Foto: Mats Laggar/Försvarsmakten

Rutinmässigt ansvarar gruppen för den stora volymen av personaltransporter mellan den svenska basen CNL och den stora Isaf-basen Marmal. I en stor inredd säkerhetscontainer upplyft på en lastbil transporteras då upp till 18 personer åt gången.
– Våra stora lastbilar är mycket säkra fordon för persontransporter. Vi kör den så kallade "busslinjen" i flera gånger per dag. Men det beror lite på – ibland blir det fler turer, ibland färre, säger han.

Enheten på sex personer känner varandra väl, ända sedan den grundläggande militära utbildningen, GMU, för snart två år sedan. De har som anställda i Försvarsmakten till stor del alltid ingått i samma enhet vid Trängregementet i Skövde.
– Det gör också att jobbet här i Afghanistan flyter på bra. Vi känner varandra utan och innan, säger Hjalmar.

Uppdraget i Afghanistan är ungefär som han föreställt sig.
– Att åka hit har varit ett av mina stora mål de senaste åren. Nu är jag här. Visst är det på många sätt ett annorlunda liv som vi lever. Upplevelserna är varierande och många. Mitt i allt blir det ändå en slags vardag med rutiner – som hemma. Jag har ändå inte ångrat en enda sekund att jag åkte hit. Det enda tråkiga är att flickvännen är kvar hemma, säger Hjalmar.

Till tungtransports arbetsuppgifter ingår också förnödenhetstransporter i svenskarnas ansvarsområde i norra Afghanistan.
– Och vi har även bärgningsberedskap dygnet runt. Om något fordon går sönder eller fastnar åker vi ut och hämtar in det. Vi bärgar alla typer av fordon, säger gruppens chef Niklas Pettersson.

Trots den höga arbetsbelastningen tycker han inte att kraven är alltför pressande.
–  Nejdå, vi är trots allt ändå sex personer som delar på ansvaret. Det finns tid för vila och träning för oss också. Vilket är nödvändigt för att det ska fungera, säger Niklas Pettersson.