Blåst på flygningen

Stormstyrkor i vindbyarna gör att dagens flygningar inställs.– Det är naturligtvis tråkigt att behöva ställa pass, men det är sånt som händer ibland. Flygsäkerheten är A och O, säger Carl-Fredrik Edström divisionschef för 212:e stridsflygdivisionen.

Parkerade. Inget Gripenplan lämnade Leeuwarden Air Base under dagen på grund av stormstyrka i vindbyarna. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Carl-Fredrik Edström tog beslut att ställa dagens förmiddagspass för de svenska deltagarna på grund av säkerheten för stridspiloterna.
Carl-Fredrik Edström tog beslut att ställa dagens förmiddagspass för de svenska deltagarna på grund av säkerheten för stridspiloterna. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Carl-Fredrik Edström tog beslut att ställa dagens förmiddagspass för de svenska deltagarna på grund av säkerheten för stridspiloterna. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Första morgonen med solsken, men vindstyrkor på cirka 45 knop (23 meter per sekund) över havet satte stopp för dagens flygningar.

De faktorer som påverkar om en flygning inställs är om vindhastigheten är för hög från sidan vid landning, om vindhastigheten gör att piloten vid uthopp med fallskärm blir för hög eller om vågorna i vattnet är för höga för vad livräddningsutrustningen och stridspiloterna klarar av.

– Det var på grund av överlevnadsmöjligheten vid en eventuell utskjutning från flygplanet som jag ställde förmiddagpasset, säger han.

Om något skulle hända under flygningen i Frisian Flag, som till stor del genomförs över vatten, och piloten måste lämna flygplanet när det som i dag blåser stormstyrka är överlevnadsmöjligheten för stridspiloten liten.

– Varje nation har sina egna regler och överlevnadsutrustningar. Om en pilot hoppar från flygplanet och fallskärm löser ut så är risken att slå ihjäl sig stor när det blåser storm. Vi var heller inte enda nationen som ställde förmiddagens flygpass.

Vid skarpa insatser som exempelvis incidentberedskap och annan insats så gäller det att balansera risktagandet mot den ställda uppgiften, vilket gör att det mycket väl skulle kunna beslutas att genomföra flygning även en dag som denna.

Övningen fortsätter

Under eftermiddagen ökade vinden ytterligare och eftermiddagspasset ställdes för samtliga deltagare. Trots detta går övningen bra för de svenska deltagarna.

– Vi får ett bra övningsutbyte och samarbetet fungerar jättebra. Vi är inte ett exotiskt inslag bland Natoländerna längre. De vet vad vi kan och litar på oss.

Även om dagens flygningar ställdes så pågår övningen med planering inför kommande uppdrag.

– Nu fokuserar vi på planeringen för morgondagens pass när vi har en svensk Mission Commander som leder de blå styrkorna med cirka 30 stridsflygplan, avslutar Carl-Fredrik Edström.