Övningen fortsätter

Det är imponerande att under mer än två timmar stå och titta på närmare hundratalet flygplan som lyfter för att delta i övningen Red Flag.

Foto: F 17/Försvarsmakten
Foto: F 17/Försvarsmakten
Foto: F 17/Försvarsmakten

Två B-1, två F-22, fyra F-15, sex F-16, två Gripen…startordningen beror på vilken uppgift de har men stora flygplan som tank-, bomb- och AWACS spaningsflygplan startar oftast tidigt.
I början på övningen är säkerhetsavstånden större vid start. Kommer flygplanen från samma enhet kan de ligga tätt, sedan blir det en lucka till nästa enhet.

Två F-16, en KC-10, tre F-15, två F-22…varje flygplan har sin specifika uppgift och inget uppdrag är det andra likt under första veckan. Under vecka två görs en del uppdrag om, för att se hur mycket man lärt sig.
Att skydda en stad från ett fientligt luftanfall var övningens första uppdrag, och det blev inte någon mjukstart. Under en timme och 45 minuter anföll 60 fientliga flygplan.

Fem F-18, fyra Mirage 2000, två A-10, två F-18, två A-10 fyra Gripen…som den här gången får ägna sig åt en defensiv uppgift, att skydda det ena territoriet. Några dagar senare kommer det att handla om att leta upp och oskadliggöra mobila scud-missiler på fiendens område.

Man kommer få 30 minuter kommer på sig från det att missilen upptäcks, via satellit eller flygspaning, annars hinner den avfyras. Men om det vet dagens piloter fortfarande ingenting.

Efter drygt två timmar kommer Gripenflygplanen tillbaka. Andra har landat på en parallell bana i princip samtidigt som de sista lyfter. Flera timmars utvärdering väntar. 394 personer får plats i utvärderingsrummet. Det är inte bara antalet flygplan som imponerar. Samtidigt pågår de sista förberedelserna för nästa uppdrag. Fyra timmar efter landning ska sex Gripen lyfta igen. Det blir samma flygplansindivider som får ge sig in i elden på nytt. Även om det bara flygs under två pass om dagen så pågår själva övningen dygnet runt.