Julgran markerar slutet för en epok

På luciadagen avslutades en epok på F 7 och i Försvarsmakten. Det sista flygpasset med JAS 39 Gripen i A- och B-version flögs. Denna sista flygning samordnades med traditionsenlig ”julgransflygning” och flertalet orter i Västra Götaland fick möjlighet att se de äldsta Gripenversionerna flygande i julgransformering.

Divisionschefen för F 7:s andra division, major Stefan Rexling kliver ur Jas 39 A för sista gången. Dagen till ära var flygplanet målad i en färgskala som inte setts tidigare på ett Gripenplan. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten
Gänget som jobbat klart med Gripen i A- och B-version. Personal ur första och andra flygunderhållskompanierna, samt personal ur andra division.
Gänget som jobbat klart med Gripen i A- och B-version. Personal ur första och andra flygunderhållskompanierna, samt personal ur andra division. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten
Julgransformation sedd ovanifrån.
Julgransformation sedd ovanifrån. Foto: Ulf Nylöf/Försvarsmakten
Gänget som jobbat klart med Gripen i A- och B-version. Personal ur första och andra flygunderhållskompanierna, samt personal ur andra division. Foto: Henrik Gebhardt/Försvarsmakten
Julgransformation sedd ovanifrån. Foto: Ulf Nylöf/Försvarsmakten

Sedan 1996 har F 7, som var först med Jas 39 Gripen i Försvarsmakten, flugit Gripen i A- och B-version och den 13 december 2012 markerar slutet för den epoken. Förutom att flottiljen, som sista flottilj i Försvarsmakten, nu slutar att flyga med de äldsta versionerna av Gripen så kommer egentligen inget att förändras. Jas 39 C och D har funnits på flottiljen sedan 2010 och utbildningen av utländska piloter har genomförts på de typerna sedan dess. Från och med årsskiftet så kommer även de svenska piloterna att börja direkt med Jas C och D.

Att genomföra julgransflygning är en tradition och brukar göras om inte vädret ställer till problem. Enkelt förklarat så är flygningen en tät formationsflygning i en formation som från marken uppfattas som en julgran. När ”julgranen” passerar samhällen på den förutbestämda rutten så tänds flygplanens landningsstrålkastare och blir då belysningen i ”julgranen”. Det brukar vara ett uppskattat inslag i juletider och är även nyttig övning i formationsflygning för piloterna som deltar. Vid årets julgransflygning fick sju orter, bland annat flottiljens hemkommun Lidköping, uppleva den flygande julgranen.