”Litet fartyg, styrbord tre noll, avstånd nära”

HMS Trossö har just kastat loss och är på väg ut i vågorna på Östersjön. Efter en kort stund sätter en snabb liten båt kurs rakt mot fartyget. Fartygschefen fattar radion, ”Detta är HMS Trossö, ändra kurs och håll avstånd från oss, annars kommer vi att vidta åtgärder för att upprätthålla fartygets säkerhet”

Det svenska fartyget HMS Kullen får besök från luften. Under övningen så övar fartyg och flygstridskrafter tillsammans. Foto: Johan Brorson/Försvarsmakten
För att kunna försvara sig mot bland annat snabbgående motorbåtar så har HMS Trossö en kulspruta m/58, KSP.
För att kunna försvara sig mot bland annat snabbgående motorbåtar så har HMS Trossö en kulspruta m/58, KSP. Foto: Johan Brorson/Försvarsmakten
Rökdykarna luftar sig efter att ha släckt den figurerade branden. Det är inte sista gången som de kommer att få rökdyka under denna övning.
Rökdykarna luftar sig efter att ha släckt den figurerade branden. Det är inte sista gången som de kommer att få rökdyka under denna övning. Foto: Johan Brorson/Försvarsmakten
För att kunna försvara sig mot bland annat snabbgående motorbåtar så har HMS Trossö en kulspruta m/58, KSP. Foto: Johan Brorson/Försvarsmakten
Rökdykarna luftar sig efter att ha släckt den figurerade branden. Det är inte sista gången som de kommer att få rökdyka under denna övning. Foto: Johan Brorson/Försvarsmakten

DANEX/Northern Coast 12 är inne på sista veckan av den totalt två veckor långa multinationella övningen. Femton länder deltar med ett 40-tal fartyg och övningens huvudfokus ligger på ”maritime operations in confined and shallow waters”. Danmark är den nation som leder övningen som genomförts årligen sen 2007 i södra Östersjön.

Båten som fartygschefen ropat upp på radio ändrar genast sin kurs och försvinner sedan iväg bland vågorna. Fartygschefen bedömer att hotnivån minskat och beordrar halv stridsberedskap. Halva besättningen fortsätter jobba och andra halvan får vila.

Helt plötsligt börjar fartygets brandlarm tjuta, det verkar som att det inte blir så mycket vila av på frivakten. En av de värsta sakerna som kan inträffa ombord är att det börjar brinna och nu ska HMS Trossös besättning öva detta. Fartygets egen brandkår består av två rökdykargrupper med tre personer i varje grupp. Rökdykarna närmar sig den figurerade branden och släcker.
Övningarna avtar efter solens nedgång, men fartyget och besättningen är fortfarande beredda på allt som kan hända.

Under övningen kommer den femtio man starka besättningen ombord på HMS Trossö att öva på saker som har hänt och kan hända ett stridsfartyg som verkar i en konflikt. Med ombord finns en grupp människor som bestämmer vad som ska hända och är med när besättningen genomför övningarna. Varje moment övervakas noga och man lägger inte fingrarna emellan när man ger feedback.

Solen går upp och en ny dag gryr, det är dags för nya övningar. Förmiddagen blir lugn, men efter lunchen brakar allt lös igen. HMS Trossö passerar i ett minfarligt område samtidigt som fartyget blir beskjutet med granater. En granat träffar brygghustaket och slår ut sambandet, fartyget får nu problem att kommunicera med andra fartyg. Eländet slutar inte där, kort efteråt seglar fartyget på en mina och tar in vatten i förliga lastrummet samtidigt som det uppstår en brand i maskinrummet. Det är nu full fart på hela besättningen igen för att klara av alla incidenter som sker ombord.

Det här kommer att bli minst sagt kämpiga dagar med mycket svett, jobb och lite sömn. För att få ut så mycket som möjligt av övningarna så spills ingen tid på lugn och ro. Besättningen kommer att vara slutkörd när de kommer hem men med mer erfarenhet och kunskap.