HMS Trossö är redo för Open Spirit

Så fort som man kliver ombord på fartyget HMS Trossö, känner man att det snart ska hända något. De sista förberedelserna ska göras innan det är dags för losskastning och sätta kurs och fart mot estniskt territorialvatten.

Snart dags att kasta tamparna och påbörja minröjningsóperationen Open Spirit Foto: Magnus Jirlind
Den två och en halv veckors långa minröjningsoperationen kommer att innebära många timmar i radiohytten för Melinda. Hon vet vad som väntar och har inga problem att ta det ansvaret som arbetet kräver.
Den två och en halv veckors långa minröjningsoperationen kommer att innebära många timmar i radiohytten för Melinda. Hon vet vad som väntar och har inga problem att ta det ansvaret som arbetet kräver. Foto: Magnus Jirlind
All personal har inte tillträde till radiohytten.
All personal har inte tillträde till radiohytten. Foto: Magnus Jirlind
Att jobba i Försvarsmakten var inte riktigt som Melinda hade tänkt sig - det var mycket roligare.
Att jobba i Försvarsmakten var inte riktigt som Melinda hade tänkt sig - det var mycket roligare. Foto: Magnús Jirlind
Den två och en halv veckors långa minröjningsoperationen kommer att innebära många timmar i radiohytten för Melinda. Hon vet vad som väntar och har inga problem att ta det ansvaret som arbetet kräver. Foto: Magnus Jirlind
All personal har inte tillträde till radiohytten. Foto: Magnus Jirlind
Att jobba i Försvarsmakten var inte riktigt som Melinda hade tänkt sig - det var mycket roligare. Foto: Magnús Jirlind

På torsdag påbörjas minröjningsoperationen, Open Spirit. Operationen syftar till att skapa säkrare sjöfart och fiske i Östersjön, genom att röja kvarvarande minor och andra ammunitionseffekter, som ligger kvar på botten från första och andra världskriget.

En av de som ska vara med på Open Spirit är HMS Trossös, Melinda Westerberg. Hon jobbar i radiohytten som gnist. Om Melinda själv får förklara på ett snabbt och konkret sätt vad hon jobbar med så säger hon så här; militärt fartyg, kontakt med land och andra fartyg, brandman, sjukvårdare och städtant.

Melinda har jobbat som sjöman i cirka ett år. Att hon skulle fortsätta att jobba inom Försvarsmakten efter hon muckat från lumpen, var inte helt självklart.

– Att göra lumpen var en utmaning, att jag sedan valde att fortsätta var inget jag hade planerat. Jag har aldrig ångrat min väg och jobbet passar mig bra. Vi får se om jag fortsätter och pluggar till specialistofficer eller officer, säger Melinda.

Melinda har under sin tid i flottan och på Fjärde sjöstridsflottiljen hunnit med en hel del. Förutom lumpen ombord på HMS Visborg och det nuvarande jobbet på HMS Trossö, har Melinda också jobbat ombord på dykfartyget HMS Spårö och minjakten HMS Ven.

– Att arbeta i flottan är ett roligt och omväxlande yrke. Det är inte många dagar som är den andra lik. Ombord får du inte bara arbetskollegor utan vänner för livet säger Melinda.

Alla som har gjort lumpen ombord på något av flottans fartyg vet vad hon menar.

Open Spirit är en skarp minröjningsoperation som innebär risker för de fartygen och dess besättningar som jobbar för att skapa säkrare förutsättningar för sjöfart och fiske i Östersjön. Alla ombord känner till riskerna.

– Om jag är orolig för riskerna? Nej, men väl medveten om dem, säger Melinda.

Det är tre andra fartyg från Fjärde sjöstridsflottiljen som också ska vara med på Open Spirit. Stämningen som man känner ombord på HMS Trossö är att fartyget och dess besättning är redo, redo för vad minröjningsoperationen Open Spirit har att bjuda på.