Koll på djuren

Det ska vara säkert att flyga. Då gäller det att fåglar och andra djur håller sig borta från start- och landningsbanan. En fågelkollision med ett stridsplan kan få ett ödesdigert slut, inte bara för fågeln.

Martin Das som arbetar vid Bird Control Unit på Leeuwarden flygbas, spanar efter flygsäkerhetsrisker – fåglar. Foto: Louise Levin
Med sin gula bil med texten ”Bird Control Unit” gör Martin Das flera kontroller på start- och landningsbanan. Han bedriver flygsäkerhet genom att skrämma iväg fåglar som finns i närheten av banan.
Med sin gula bil med texten ”Bird Control Unit” gör Martin Das flera kontroller på start- och landningsbanan. Han bedriver flygsäkerhet genom att skrämma iväg fåglar som finns i närheten av banan. Foto: Louise Levin
En skadad huv från ett flygplan efter en fågelkollision.
En skadad huv från ett flygplan efter en fågelkollision. Foto: Louise Levin
Jakten på harar bedriver han med sina illrar.
Jakten på harar bedriver han med sina illrar. Foto: Louise Levin
Med sin gula bil med texten ”Bird Control Unit” gör Martin Das flera kontroller på start- och landningsbanan. Han bedriver flygsäkerhet genom att skrämma iväg fåglar som finns i närheten av banan. Foto: Louise Levin
En skadad huv från ett flygplan efter en fågelkollision. Foto: Louise Levin
Jakten på harar bedriver han med sina illrar. Foto: Louise Levin

På Leeuwarden flygbas arbetar Martin Das med att hålla borta fåglarna genom att inspektera start- och landningsbanan med omgivning innan start och landning. Finns det fåglar där så skrämmer han bort dem med sin gula bil eller en specialpistol som han laddar med särskilda patroner som ger ett starkt ljud.

– Kråkor och ormvråkarna är smarta, de håller sig borta när det är dags för start, säger han.

Andra fåglar som gråhäger, tofsvipor och måsar, är svårare att skrämma bort från basen. Han berättar att han låter vissa arter vara ifred, eftersom de riskerar att utrotas. De är skygga och får häcka ifred.

Inne på basen finns ett rikt djurliv. Förutom fåglar finns det harar, hjortar och Martin Das eget mini-zoo med illrar.

– En har just fått ungar och jag har fler i en annan bur. Jag brukar släppa ner dem i hålen för att jaga bort harar, berättar han.

Han visar bilder på när harar har skuttat upp på landningsbanan och fastnat i landningsställen på flygplanen. Det är ingen vacker syn och dessutom är hararna en flygsäkerhetsrisk när de skuttar omkring på banan.

På ett grönområde står några hjortar och betar.

– De har hoppat över stängslet till basen. De söker sig hit där de får vara i fred, men vi kan inte ha dem här. Även de är en flygsäkerhetsrisk.

Förutom att hålla koll på djuren så koordinerar han fälthållning, trädfällning och de cirka femtusen ton gräs som ska klippas.

Under Frisian Flag är det bråda dagar för honom, banan sveper han av flera gånger för att minska risken för fågelkollision. Det blir cirka 200 flygplanrörelser (start- och landning) per dag under övningen.

– Normalt är det cirka tio starter om dagen, säger Martin Das och skyndar i väg mot sin gula bil.

Det är åter dags för en inspektion av banan innan stridsflygplanen kommer in för landning.